
Van de 8,7 miljoen actieve internetters gebruikt 93% internet bij aankoop als oriëntatiekanaal. Van deze groep weet 76% door zich online te oriënteren beter welk product men wil kopen. De tevredenheid van het gebruik van internet als oriëntatiemiddel is hoog: 85% is hierover tevreden. Daarmee is internet een belangrijke actor geworden naast andere media zoals bijvoorbeeld reclamefolders. Het afgelopen half jaar heeft 39% van de internetters online in één of meerdere productgroepen een aankoop gedaan. Er zijn grote verschillen waar te nemen ten aanzien van kopen en oriënteren binnen de verschillende productgroepen binnen de detailhandel, aldus een onderzoek van de Raad Nederlandse Detailhandel
"Je zou dus kunnen stellen dat het grootste deel van de bevolking zich orienteert op internet. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijvoorbeeld 700.000 Nederlanders op internet kijken voordat ze in de winkel een DVD gaan kopen. Voor witgoed en andere fysieke produkten gelden dezelfde aantallen. De consequenties voor de fabrikanten zijn natuurlijk gigantisch: ben je goed aanwezig bij de zoekmachines, staan al je produkten met de juiste informatie in de vergelijkingssites? Hoe kom je daar naar voren, staan de juiste prijzen erin? Is je eigen site gebruiksvriendelijk en ingericht op het orientatieproces? Voor de meeste fabrikanten is het antwoord op deze vraag negatief." (Via Brickmeetsbyte)

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl