Om alle problemen rondom het InternetPlusBellen te verhelpen moet KPN een aardige duit betalen. Sinds 1 januari dit jaar heeft het per kwartaal tussen de 25 en 30 miljoen euro uitgegeven aan het herstel van IPB. Ook de komende kwartalen zullen er nog extra kosten gemaakt worden, aldus Baptiest Coopmans in gesprek met het AD.
Door technische en met name organisatorische problemen hebben tienduizenden mensen soms weken zonder telefoon gezeten of werden er verkeerde rekeningen gestuurd. “We moesten zes- tot zevenhonderd monteurs inschakelen om bij mensen de aansluitingen te doen,” aldus Coopmans.
,,Maar het geld is ook besteed aan schadevergoedingen, het bijna gratis bellen met onze callcentra en het sturen van presentjes in de vorm van een bos bloemen.’’
Coopmans geeft toe dat KPN zich verkeken heeft op de populariteit van de nieuwe vorm van bellen, die goedkoper is dan bellen op de ouderwetse manier. Als KPN in december vorig jaar was gestopt met het aannemen van nieuwe klanten was alles een stukje beter verlopen.