Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Technofans beïnvloeden ons in ons koopgedrag. Technofans zijn actieve, intensieve en doorgewinterde internetters (vaak jonge mannen). Deze groep internetters plaatst het vaakst product reviews op product- en prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl. Die reviews lezen Nederlanders graag bij oriëntatie voor de aankoop van een product. Ongeveer 45% van de Nederlanders heeft na het lezen van een negatieve review wel eens afgezien van een geplande aankoop.
De resultaten uit het onderzoek ‘digitale huishoudens’ dat ilse media en Sanoma uitgevers hebben laten uitvoeren door eigen medewerkers en onderzoeksbureau Interview-NSS Synovate laten 5 types internetters zien. De verschillende segmenten worden onderscheiden door houding en gedrag: de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten. Zo vonden ilse media en Interview-NSS 5 segmenten:
Hulpzoekers – Internetgebruikers die zich minder thuis voelen op internet en om die reden minder vaak online zijn en wat vaker hulp inroepen van anderen. Ze hebben doorgaans een wat oudere computer en internetten via een inbelverbinding .
Pretinternetters – Internetgebruikers voor wie internet vooral een bron van entertainment is. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.
Functionele gebruikers – Internetgebruikers voor wie internet juist handig is om ‘even iets op te zoeken’. Een telefoonnummer of informatie over een product waarin men is geïnteresseerd, e-mailen en internet bankieren. Deze groep zet de computer steevast uit na gebruik en internet ook wel eens (graag) een dagje niet.
Frequente surfers – Internetten terwijl TV of radio (desgewenst online) aanstaan. Deze groep zet de computer zelden uit en is dagelijks meerdere keren online te vinden. De frequente surfer maakt vooral functioneel gebruik van internet, maar ook voor vermaak weten ze het internet te vinden. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.
Technofans – Veelal jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. De computer is relatief nieuw en middelpunt van alles. Hij gaat niet uit en wordt zeer intensief gebruikt voor alle mogelijke toepassingen. Technofans geven gemakkelijk hun mening online. Ze doen ook van alle segmenten het gemakkelijkst aankopen bij (onbekende) online winkels.
Lianne van der Kruk, manager marketing en communicatie bij ilse media: “De segmentatie in 5 internetgroepen vind ik heel verhelderend en heeft me opnieuw over onze merken aan het denken gezet. Een site die voornamelijk functionele gebruikers als doelgroep heeft moet op een heel andere manier en misschien wel via een ander medium communiceren dan een product dat is gemaakt voor de technofan.”
De hoeveelheid internetervaring en de manier waarop het internet gebruikt wordt is relevant voor de manier waarop een internetter het best kan worden aangesproken binnen een website of in reclame. Het kan de keuze voor creatie, medium en titel beïnvloeden.
Verder lezen over Itv
Media27.08.2013
Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs
Technology16.07.2013
Apple wil reclamevrije TV aanbieden
Entertainment12.07.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp
Entertainment21.06.2013
5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen
Entertainment31.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment26.05.2013
5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp
Entertainment04.05.2013
5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Entertainment19.04.2013
5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp
Verder lezen over Muziek
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Entertainment05.12.2024
5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is
Online27.11.2024
Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Entertainment15.11.2024
De biopic van zanger Robbie Williams gaat over een aap
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024