
Het lijkt een open deur maar het succes van wijnwebsites blijft voor een belangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van de website zelf. Dis is gebleken uit een recent marktonderzoek naar de verkoop van wijn via het internet. Het marketingbureau Hoenderbos Marketing schreef op initiatief van Thuiswinkel.org en het Wijninformatie Centrum 128 websites aan, waarvan slechts 22% reageerde.
Het onderzoek bestond uit twee delen: een online onderzoek wat door een deskundig panel is uitgevoerd en het invullen van een uitgebreide vragenlijst door de aanbieders zelf. Driekwart van de onderzochte wijnwebsites bestaat langer dan twee jaar. Het lokken van nieuwe klanten via het internet is bij 71% van de websites een doelstelling. Slechts bij 46% is het vergroten van de omzet een concreet doel.
Het hebben van een goede online verkoopafdeling, waarbij onder meer de vragen van klanten direct beantwoord worden, is een vereiste voor een succesvolle wijnwebsite. Informatie over het product, duidelijke transacties, interactie met de klant en procesbeheer zijn andere succesfactoren. (Bron: Slijtersvakblad)

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl