Online14.10.2005

Website prima verlengstuk van tijdschrift


1129300843opbrengsten-tijdschriften-w.jpg
1129300843opbrengsten-tijdschriften-w.jpg

Dalende oplages [2004 / –500.000 exemplaren] dwingen uitgevers van tijdschriften tot creativiteit. Mooi! Uit recent onderzoek van Annalise SVP blijkt dat websites prima als verlengstuk van een tijdschrift functioneren. De opbrengst van de huidige websites komt met name (65%) uit de advertentieopbrengsten. Daarna volgen de opbrengsten uit sponsoring (14%).

Benieuwd naar de vijf belangrijkste doelstellingen van websites van tijdschriften? Hier komen ze:

1. Verbreding doelgroep 2. Leadgenerator 3. Extra omzet voor langere termijn 4. Community bouwen rondom tijdschrift 5. Interactie met lezers

Het aantal bezoekers aan de websites, gezien over Europa, varieert enorm. 26% van de sites hebben minder dan 55.000 unieke bezoekers per maand tegen 18% die meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand hebben. Toch blijkt dat een website wel degelijk bijdraagt aan een groter bereik. 56% van de sites geeft aan dat het nieuw verkregen publiek 20% bedraagt van de huidige tijdschriftenlezers.