
'Hype van exhibitionisten' en 'nutteloze chatsessies met roddeltantes'. Nederlandse marketeers hebben weinig verwachtingen van weblogs voor hun bedrijven. De meesten denken wel dat weblogs de transparantie verhogen, waardoor ondernemingen gedwongen worden zorgvuldiger te communiceren.
Circa 85% van de marketeers doet momenteel helemaal niets met weblogs. Ze lezen de digitale gedachtenuitwisselingen niet en reageren ook niet op blogs.
Er bestaan wel duidelijke verschillen in opvattingen over weblogs tussen marketeers in verschillende sectoren. In de industrie vindt 53% van de marketeers dat de opkomst van weblogs een niet te negeren ontwikkeling is. In de dienstensector en Non-food ziet een grote groep van circa 70% helemaal niets het fenomeen, volgens het onderzoek van TNS Nipo in opdracht van MarketingTribune onder 98 marketeers.
De ondervraagde marketeers zijn het wel in grote lijnen eens over het effect van weblogs op hun bedrijf. Een ruime meerderheid van zo'n 60 procent vindt dat blogs hen dwingen (nog) zorgvuldiger te communiceren vanwege hogere eisen aan de transparantie. via Zibb