Insight: Al is het dichter bij huis, korter en minder uitbundig, Nederlanders gaan ook nu nog massaal op vakantie [Adv]

Vorig artikel Volgend artikel
Insight: Al is het dichter bij huis, korter en minder uitbundig, Nederlanders gaan ook nu nog massaal op vakantie [Adv]

Marketeers in de toerismebranche opgelet! Nederlanders staan bekend als een reislustig volk. Maar in economische onzekere tijden zijn Nederlanders geneigd de hand op de knip te houden en zou je verwachten dat dit ten koste gaat van het aantal vakanties.

De afgelopen jaren waren de effecten op het vakantiegedrag echter relatief klein. Nederlanders blijven ondanks de sombere economische situatie massaal op vakantie gaan, al is het wel vaker wat dichterbij, korter en minder uitbundig.¹

Ook boeken zij vaker op het laatste moment in plaats van lang van te voren. Die trend zal na het crisisjaar 2012 waarschijnlijk nog sterker doorzetten. Feit is dat Nederlanders duidelijker keuzes maken en dat dwingt reisorganisaties ertoe om zich nog meer te onderscheiden en scherp in te spelen op de veranderde vraag. Want de vraag naar reizen en vakanties is hoe dan ook springlevend.

Bij vakantie draait het voor veel mensen steeds meer om het opdoen van ervaringen en veel minder om relaxen. ‘Veel zien van een land’ is voor veel Nederlanders het ultieme vakantiegevoel. Standaard pakketreizen worden daarom steeds minder populair. Het massatoerisme is passé. Veel liever gaan we onbekende plekken ontdekken zoals Antarctica, Congo, Alaska, Servië en Oezbekistan.² Tegelijkertijd zorgt de hectische tijd waarin we leven er bij andere reislustigen juist voor dat ze back to basics willen en het liefst reizen met de tent. Ons gejaagde bestaan doet verlangen naar een vakantie dicht bij de natuur en daarbij staan mentale rust en persoonlijke groei centraal. Duurzaam reizen is een trend die daar goed bij aansluit en die de komende jaren steeds populairder zal worden.

toerisme

Hoe bereikt u de vakantieliefhebber?

Reis- en vakantieliefhebbers vormen een gemêleerde groep Nederlanders. Wat hen verbindt is de behoefte om het leven door middel van ervaringen te verrijken en hun nieuwsgierige en open blik op de wereld. Hun brede interesse en grote informatiebehoefte leidt tot veelvuldig gebruik van internet, tijdschriften en dagbladen.

NRC Media heeft speciaal voor de toerismebranche de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ ContinuVakantieOnderzoek, NBTC en NIPO 2011;
² Onderzoek uitgevoerd door de Vakantiesalon, 2012.