Online28.01.2011

TMT Predictions 2011 : Regulering online domein rukt op


tmt-predictions-2011-regulering-online-d.jpg
tmt-predictions-2011-regulering-online-d.jpg

Privacy op internet zal in 2011 meer media aandacht krijgen dan ooit te voren. Echter, tegen het eind van het jaar zal de stortvloed aan kritiek rondom online privacy slechts beperkte invloed hebben op het gemak waarmee mensen informatie online delen.

Er komt wel nieuwe wet- en regelgeving dat vastlegt hoe websites gebruikersinformatie verzamelen, delen en benutten. Hierdoor zal het online business model echter niet fundamenteel veranderen. Dit is een van de voorspellingen welke is te lezen in een persbericht over de TMT Predictions 2011 van Deloitte.

Het bewaren en delen van IP adressen en cookies, kleine bestandjes met persoonlijke informatie die websites creëren, vormen een unieke uitdaging op gebied van privacy binnen het online domein. Nieuwe wetgeving dat in 2011 van kracht zal worden is er dan ook op gericht om duidelijk te maken wat, hoe en met wie data gedeeld mag worden. De Europese Unie heeft in 2010 een richtlijn uitgevaardigd waarin bepaald is dat websites alleen cookies mogen installeren als gebruikers hiervoor toestemming geven. Hoe elk lidstaat hier vorm aan gaat geven is vooralsnog echter onduidelijk. De uitwerking van deze richtlijn kan variëren tussen ‘buttons’ waarop gebruikers kunnen klikken om toestemming te geven tot instelling van browsers die standaard geen cookies toestaan tenzij de gebruiker zelf de instellingen wijzigt. Ook heeft de EU bepaald dat gebruikers het recht hebben om hun gegevens door websites te laten verwijderen, het zogenaamde ‘recht om vergeten te worden’

Als dergelijke richtlijnen door de lidstaten erg strikt toegepast gaan worden, kan dat enorme impact hebben op de internetbranche. Gezien de economische waarde van deze sector verwachten we echter niet dat de overheid op dit moment bedrijven zal dwingen gebruikers telkens opnieuw om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies,” zegt Roel van Rijsewijk, die een innovatieprogramma leidt over vertrouwen in de digitale wereld. De sector moet echter wel rekening houden met verschillen in regelgeving tussen de landen. Aangezien internet over grenzen gaat, kan verschil in wet- en regelgeving voor veel complexiteit gaan zorgen in de opzet van systemen en infrastructuur.

Van Rijsewijk: “Ondanks dat de regulering van het online domein dit jaar vooralsnog niet tot een fundamentele verandering van huidige business modellen leidt, is dit geen reden om rustig achterover te gaan leunen. Dit biedt juist kansen voor zelfregulering, wat ook noodzakelijk is. Indien dit niet gebeurd en privacy schandalen en incidenten meer en meer de aandacht vragen, is nieuwe, strengere regelgeving zeer waarschijnlijk wat het einde van het huidige model van gerichte online advertising zou kunnen betekenen.

Internetbedrijven moeten daarom meer aandacht schenken aan het geven van keuzevrijheid aan internetgebruikers, databeveiliging, beperktere datacollectie en meer transparantie over hoe informatie verzameld en gebruikt wordt. “Tijdens ons Predictions evenement gisteren konden we al horen hoe de sector serieus met zelfregulering aan de slag wil gaan door onder andere transparantie te vergroten en voorlichtingscampagnes te starten. Ook wordt een standaard ‘button’ overwogen bij alle advertenties waarmee gebruikers kunnen aangeven niet gevolgd te willen worden” zegt Stephen Ward, partner en programmaleider TMT Predictions bij Deloitte. 

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024