Nederlanders beduchter op inbreuk privacy

Vorig artikel Volgend artikel
1200391265porter_novelli

Nederlanders hechten nadrukkelijker aan hun privacy dan de rest van de Europeanen. Vooral wat het gebruik van privégegevens door winkeliers voor promoties en aanbiedingen betreft zijn Nederlanders wantrouwiger dan andere Europeanen. Dat blijkt uit een technologie-onderzoek door PR-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 16.000 Europeanen van 18 jaar en ouder. Van de Nederlanders zegt bijna de helft (48%) het niet prettig te vinden dat winkels via bijvoorbeeld klantkaarten kunnen bijhouden wat ze kopen, om zo gericht aanbiedingen te kunnen doen. In Europa is dat gemiddeld slechts 1 op de 3 respondenten (33%).

Nederlanders zijn in vergelijking tot de rest van de Europeanen ook minder vaak van mening dat technologie en computers voor meer controle in hun leven zorgen (45% tegen 59%). Onder Nederlandse vrouwen is dit percentage zelfs nog lager (39%). Voor de mobiele telefoon ligt dit anders. Vrouwen vinden het juist prettig om altijd gebeld te kunnen worden: maar liefst 57% van de Nederlandse vrouwen zegt het een prettig idee te vinden dat ze altijd bereikbaar zijn via hun mobiel, dit geldt voor minder dan de helft (49%) van de mannen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies