"We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven"

"We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven"

Intertoys-ceo Roland Armbruster

Vorig artikel Volgend artikel

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een quote, in dit geval de onthutsende teksten van Intertoys-CEO Roland Armbruster, heb gebruikt als titel voor een blog. Armbruster deed onlangs deze uitspraak in een interview met de NOS.

Droom ik?

Uit ongeloof lees je de tekst nog eens, knijp je in je arm ‘droom ik?’, en je leest hem nogmaals. Het staat er echt: “We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. Als deze zin 10 jaar geleden was uitgesproken, dan had je enigszins nog wat begrip kunnen hebben. Maar waarschijnlijk heeft Meneer Armbruster nog wat old-school marketeers in dienst. En is hij nog niet echt op de hoogte van hoe de markt zich heeft ontwikkeld of om welke andere reden dan ook.

Vandaag is het 2019, Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba, hello new world en zo kunnen we nog wel even door gaan. Je vraagt je af of dit hem echt is ontgaan. Dan zijn er ook de berichten van warenhuizen en winkelketens die het loodje hebben gelegd. Van V&D tot aan Blokker, hoewel je bij die laatste geld toe krijgt als je nog interesse hebt. En zou die ongelukkige meneer Roland Armbruster nog de reden weten, waarom Bart Smit exit was en zijn bedrijf dacht na de overname dat de markt niet zou gaan veranderen. Blijkbaar wel.

Het ongeloof blijft duren

Het ongeloof blijft duren. CEO’s van grote bedrijven, directies en marketing managers die geloven in oude wetten. Ze verdienen het niet meer om in de leiding van een bedrijf te zitten als ze de wereld in 2019 niet begrijpen.

Blockchain komt er aan, winkels zonder kassa’s, robots die de vakken vullen, autonome last-mile voertuigen die dankzij 5G de boodschappen bij je op de stoep afleveren. In die tijd is er geen plaats meer voor de Armbrusters van deze wereld. Dat was gisteren al niet en daarom is Intertoys failliet. Wat rest, is schaamte voor al die mensen die de afgelopen jaren nog hun best hebben gedaan in al die winkels. Morgen staan ze op straat, omdat “We niet hadden verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. My God.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies