Nieuws15.02.2019

“We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”


Intertoys-ceo Roland Armbruster

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een quote, in dit geval de onthutsende teksten van Intertoys-CEO Roland Armbruster, heb gebruikt als titel voor een blog. Armbruster deed onlangs deze uitspraak in een interview met de NOS.

Droom ik?

Uit ongeloof lees je de tekst nog eens, knijp je in je arm ‘droom ik?’, en je leest hem nogmaals. Het staat er echt: “We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. Als deze zin 10 jaar geleden was uitgesproken, dan had je enigszins nog wat begrip kunnen hebben. Maar waarschijnlijk heeft Meneer Armbruster nog wat old-school marketeers in dienst. En is hij nog niet echt op de hoogte van hoe de markt zich heeft ontwikkeld of om welke andere reden dan ook.

Vandaag is het 2019, Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba, hello new world en zo kunnen we nog wel even door gaan. Je vraagt je af of dit hem echt is ontgaan. Dan zijn er ook de berichten van warenhuizen en winkelketens die het loodje hebben gelegd. Van V&D tot aan Blokker, hoewel je bij die laatste geld toe krijgt als je nog interesse hebt. En zou die ongelukkige meneer Roland Armbruster nog de reden weten, waarom Bart Smit exit was en zijn bedrijf dacht na de overname dat de markt niet zou gaan veranderen. Blijkbaar wel.

Het ongeloof blijft duren

Het ongeloof blijft duren. CEO’s van grote bedrijven, directies en marketing managers die geloven in oude wetten. Ze verdienen het niet meer om in de leiding van een bedrijf te zitten als ze de wereld in 2019 niet begrijpen.

Blockchain komt er aan, winkels zonder kassa’s, robots die de vakken vullen, autonome last-mile voertuigen die dankzij 5G de boodschappen bij je op de stoep afleveren. In die tijd is er geen plaats meer voor de Armbrusters van deze wereld. Dat was gisteren al niet en daarom is Intertoys failliet. Wat rest, is schaamte voor al die mensen die de afgelopen jaren nog hun best hebben gedaan in al die winkels. Morgen staan ze op straat, omdat “We niet hadden verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. My God.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen