Onderzoek: lang slapen is niet per definitie ook goed slapen

Onderzoek: lang slapen is niet per definitie ook goed slapen

vooral problemen bij vrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse Hersenstichting heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd om te zien hoe het gesteld is met ons slaappatroon. Slaapdata van 140.000 mensen is bekeken over een duur van 25 jaar. Daaruit blijkt dat Nederlanders keurig voldoen aan de aanbevolen slaapduur tussen de zeven en negen uur: maar liefst 90 procent van de Nederlanders voldoet hieraan. Maar dat wil niet zeggen dat we in Nederland ook goed slapen, want er zijn heel veel mensen - met name vrouwen - met slaapproblemen. Lang slapen staat namelijk niet per definitie gelijk aan goed slapen.

Slaapproblemen bij vrouwen

Over het algemeen slapen vrouwen net iets langer dan mannen, maar het is ook de groep die het slechtst slaapt. Slaapproblemen bij vrouwen hebben te maken met moeilijk in slaap komen of moeite met doorslapen. Vrouwen gebruiken er ook vaker medicatie voor: 11 procent van de vrouwen in de leeftijdscategorie 41-65 jaar gebruikt slaapmedicatie tegenover 4,6 procent van de mannen. In de leeftijdsgroep 65+ is dat zelfs 17,5 procent van de vrouwen tegenover 6,1 procent van de mannen.

De problemen omtrent slapen worden in drie categorieën verdeeld:

  • Moeite met in slaap komen: je doet er langer dan 30 minuten over voordat je in slaap valt
  • Moeite met doorslapen: wanneer je ‘s nachts wakker wordt, kan je moeilijk weer in slaap komen
  • Vroeg wakker worden: vanzelf vroeg wakker worden neemt toe naar mate de leeftijd stijgt

Je hebt last van slapeloosheid als deze symptomen minimaal drie keer per week voorkomen, dit drie maanden aanhoudt en je er overdag last van hebt.

Waarom goed slapen zo belangrijk is

Natuurlijk weet je wel dat goed slapen belangrijk is, want sla maar eens een nachtje over: het is toch lastig om dan helemaal normaal te functioneren. Maar goed slapen is vooral van belang om gezondheidsschade te voorkomen.

Chronisch slecht slapen vergroot namelijk het risico op zogenaamde 'neuropsychiatrische aandoeningen'. Je moet dan denken aan angststoornissen, depressie en dementie, en lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes. We zijn vooral bezig met gezond eten en sporten, maar juist slapen is essentieel voor een goede gezondheid.

Tips om goed te slapen

Wist je dat naakt slapen beter voor je is dan met nachtkleding aan? Maar er zijn nog meer tips die bijdragen aan een goede nachtrust: met deze 10 tips slaap je een stuk beter.

Goed slapen is belangrijk; niet alleen voor om goed te functioneren, maar ook om gezondheidsschade door slecht slapen te voorkomen. Chronisch slecht slapen vergroot namelijk het risico op neuropsychiatrische aandoeningen zoals angststoornissen, depressie en dementie, en op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes.
- Hersenstichting
Slaaponderzoek-infographic-Hersenstichting
Slaapgewoonten in Nederland

Foto header: ALDECAstudio - Adobe Stock

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van het boek Bucketlist Reizen. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Aan haar tweede boek wordt...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies