Omzet e-commerce markt in 2018 gestegen tot €23,7 miljard

Omzet e-commerce markt in 2018 gestegen tot €23,7 miljard

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse consument besteedde het afgelopen jaar 23,7 miljard euro online. Dit is een is een groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. En ja we kopen allemaal onze producten en diensten online. Maar liefst 96% van alle Nederlanders (15+) koopt online. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland uitgevoerd door GfK uitgevoerd.

E-commerce

Voor detailhandel Nederland is de omzet uit e-commerce steeds belangrijker. We hebben het afgelopen jaar voor 13,1 miljard euro aan producten online besteed. Het aantal Nederlandse consumenten die via internet shopt blijft stijgen evenals het marktaandeel van de online omzet. Kijkend naar de verschillende productcategorieën, zien we een stijging van 24% in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt.

Kwartaal 4

In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij 7,2 miljard euro uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11% ten opzichte van het vierde kwartaal in 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen aan diensten (+14%): 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan.

Mobiel betalen

De rol van de smartphone is binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28% van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35%. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte devices tijdens online winkelen.

Ook het aandeel van de smartphone in termen van bestedingen laat een stijging zien. In het vierde kwartaal van 2018 werd 12% van alle online bestedingen via de smartphone gedaan, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar nog 9% was.

Omzet e-commerce markt in 2018 gestegen tot €23,7 miljard.p
Productcategorie Food/Nearfood is grootste stijger in online aankopen
Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies