NS is van plan om de zitplaatszoeker uit te breiden

NS is van plan om de zitplaatszoeker uit te breiden

Via wifi-tracking

Vorig artikel Volgend artikel

De zitplaatszoeker van de NS klinkt ideaal: je weet precies hoeveel plekken er in de trein nog vrij zijn. Toch blijkt het in de praktijk nog niet zo accuraat te werken. Op dit moment maakt de zitplaatszoeker gebruik van bestaande sensoren in de sporen. Deze bepalen op basis van het gewicht van een rijtuig hoeveel plekken er nog vrij zijn. Wifi-tracking kan een methode zijn om veel zorgvuldiger weer te geven waar de vrije plekken precies zijn.

Sensoren niet in alle sporen

De sensoren die het gewicht van de rijtuigen meten, zitten niet in alle sporen. Daardoor werkt de zitplaatszoeker niet voor alle treinritten en dat ervaren reizigers natuurlijk als een nadeel. De NS wil deze functie uitbreiden naar meer trajecten en betrouwbaarder maken. Om dit voor elkaar te krijgen kijkt de NS naar CO2-metingen van het klimaatsysteem in treinen en naar een simpele vorm van wifi-tracking. Hierbij worden het aantal mobiele wifi-signalen in de trein geteld. Op deze manier moeten meer reizigers eenvoudig een vrije stoel kunnen vinden. Dit alles heeft trouwens weinig te maken met wifi in de trein, die vaker niet dan wel werkt.

CO2-metingen niet altijd betrouwbaar

De treinen van de NS hebben een klimaatsysteem. Voor het regelen van het binnenklimaat wordt het CO2-gehalte in de lucht gemeten. Bijkomend voordeel is dat aan de hand hiervan geschat kan worden hoeveel reizigers zich in een rijtuig bevinden en dus ook hoeveel vrije plekken er nog zijn. Dit gaat niet op voor alle rijtuigen, want in Sprinters gaan de deuren vaak open en dicht.

Wat is wifi-tracking?

Wifi-tracking wordt op grote schaal gebruikt zonder dat je dit zelf weet. Als je wifi aan hebt staan op je smartphone of tablet en je loopt op straat, dan kunnen bedrijven of de gemeente de locatiegegevens van je mobiele apparaat opslaan en verwerken. Ook winkels en restaurants doen dit, onder andere om loopstromen in kaart te brengen. Nuttige gegevens om te verzamelen voor retail en horeca, omdat ze zo beter in kunnen schatten hoeveel mensen passeren.

Het gaat trouwens alleen om plaatsgegevens, omdat het niet is toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen. Uitzondering op de regel: als er dreiging is voor de openbare orde mag dit wel. Organisaties die wifi-tracking gebruiken moeten zich aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) houden om geen inbreuk op de privacy te veroorzaken.

Sensoren tellen dan het aantal telefoons in de trein, zonder deze te volgen. Bij deze methode is het van belang om de privacy goed te waarborgen. We zijn niet geinteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens. NS wil dit zo regelen dat een telefoon alleen geteld wordt, maar niet geregistreerd en gevolgd. Voordat we besluiten tot invoering, toetsen we de uitwerking eerst bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
- Udo Oelen, Privacy Officer bij NS, op de vraag hoe wifi-tracking zich verhoudt tot de privacy van reizigers
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies