Michel schrijft al zo’n twee decennia over games, films, muziek, technologie en algemeen nieuws. Na een loopbaan bij één van de grootste gamesites van de Benelux besloot hij voor zichzelf te beginnen en kan hij zijn passie voor schrijven en media op zoveel mogelijk plekken kwijt, waaronder natuurlijk Dutch Cowboys. Een man van de wereld, maar in zijn hart voor altijd een Brabander. Want gezelligheid, carnaval en worstenbroodjes.
Op websites als Facebook en Google kunnen miljarden mensen gratis en voor niets gedeeltes uit artikelen van talloze media lezen. In Australië wil men daar een stokje voor steken door de techgiganten te verplichten hun omzet te delen met de media die de oorspronkelijke artikelen hebben gepubliceerd.
Balans tussen media en techgiganten
Later deze maand komt de Australische waakhond Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) met een nieuwe regels. Als deze aangenomen worden, moeten Google en Facebook dus straks hun omzet delen met de publishers die deze artikelen in eerste instantie online hebben gezet. Op deze manier wil de waakhond samen met de Australische regering de balans tussen traditionele media en de techgiganten herstellen.
Belang van journalistiek
“Dit is belangrijk omdat journalistiek belangrijk is”, zo legt Rod Sims, voorzitter van de ACCC, uit. “De vierde macht is zo’n fundamenteel onderdeel van wat onze samenlevingen laat werken.” De vierde macht is een vaak gebruikte benaming voor de pers en impliceert dat journalisten nodig zijn om de politiek in het gareel te houden.
Domino-effect
De wereld houdt de ontwikkelingen in Australië nauwlettend in de gaten. Afhankelijk van of de regelgeving geaccepteerd wordt, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de verdiensten van Facebook en Google. De beslissing kan mogelijk een domino-effect teweeg brengen, waarbij meer landen besluiten voor een soortgelijke regelgeving te gaan.
Bij het niet naleven van de mogelijke toekomstige regels, kan de Australische regering besluiten om alle nieuwsverhalen van Facebook en Google af te halen. Facebook heeft op zijn beurt aan de ACCC laten weten dat het verwijderen van nieuwsverhalen weinig verschil maakt voor de verdiensten van het bedrijf.
Ingewikkelde verhouding
Tegelijkertijd is de verhouding tussen traditionele media en de techgiganten ingewikkeld. De media verdient geen geld wanneer consumenten hun artikelen (gedeeltelijk) via Facebook en Google lezen, maar men maakt gretig gebruik van deze kanalen om hun content aan de man te brengen. Websites halen een aanzienlijk gedeelte van hun bezoek uit doorverwijzingen van Google en Facebook.
Foto: Karolina Grabowska via Pexels
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024