Michel schrijft al zo’n twee decennia over games, films, muziek, technologie en algemeen nieuws. Na een loopbaan bij één van de grootste gamesites van de Benelux besloot hij voor zichzelf te beginnen en kan hij zijn passie voor schrijven en media op zoveel mogelijk plekken kwijt, waaronder natuurlijk Dutch Cowboys. Een man van de wereld, maar in zijn hart voor altijd een Brabander. Want gezelligheid, carnaval en worstenbroodjes.
Op websites als Facebook en Google kunnen miljarden mensen gratis en voor niets gedeeltes uit artikelen van talloze media lezen. In Australië wil men daar een stokje voor steken door de techgiganten te verplichten hun omzet te delen met de media die de oorspronkelijke artikelen hebben gepubliceerd.
Balans tussen media en techgiganten
Later deze maand komt de Australische waakhond Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) met een nieuwe regels. Als deze aangenomen worden, moeten Google en Facebook dus straks hun omzet delen met de publishers die deze artikelen in eerste instantie online hebben gezet. Op deze manier wil de waakhond samen met de Australische regering de balans tussen traditionele media en de techgiganten herstellen.
Belang van journalistiek
“Dit is belangrijk omdat journalistiek belangrijk is”, zo legt Rod Sims, voorzitter van de ACCC, uit. “De vierde macht is zo’n fundamenteel onderdeel van wat onze samenlevingen laat werken.” De vierde macht is een vaak gebruikte benaming voor de pers en impliceert dat journalisten nodig zijn om de politiek in het gareel te houden.
Domino-effect
De wereld houdt de ontwikkelingen in Australië nauwlettend in de gaten. Afhankelijk van of de regelgeving geaccepteerd wordt, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de verdiensten van Facebook en Google. De beslissing kan mogelijk een domino-effect teweeg brengen, waarbij meer landen besluiten voor een soortgelijke regelgeving te gaan.
Bij het niet naleven van de mogelijke toekomstige regels, kan de Australische regering besluiten om alle nieuwsverhalen van Facebook en Google af te halen. Facebook heeft op zijn beurt aan de ACCC laten weten dat het verwijderen van nieuwsverhalen weinig verschil maakt voor de verdiensten van het bedrijf.
Ingewikkelde verhouding
Tegelijkertijd is de verhouding tussen traditionele media en de techgiganten ingewikkeld. De media verdient geen geld wanneer consumenten hun artikelen (gedeeltelijk) via Facebook en Google lezen, maar men maakt gretig gebruik van deze kanalen om hun content aan de man te brengen. Websites halen een aanzienlijk gedeelte van hun bezoek uit doorverwijzingen van Google en Facebook.
Foto: Karolina Grabowska via Pexels
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024