De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het was eind vorige week al voorspeld. Deze week zou gaan zorgen voor nieuwe filerecords. Dat zou voornamelijk komen door regen, slecht weer en de wintertijd die net in is gegaan. Dat dit al gelijk op dinsdagochtend uit zou komen had niet iedereen verwacht. Met name de avondspits (omdat het dan al vroeg donker is) zou hiermee te maken krijgen.
En ook precies vandaag komt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met een nieuw rapport (PDF) waarin te lezen is dat het de komende jaren niet beter gaat worden. We zullen nog meer last van files gaan krijgen. En dat wil zeggen meer files en ook langere files. Het reistijdverlies neemt de komende 5 jaar mogelijk toe met 35%.
De belangrijkste oorzaak hier is de wegcapaciteit die niet snel genoeg toeneemt. De groei is niet bij te benen. En een aantal grote infrastructuur projecten zijn pas na 2023 klaar, en daar hebben nu dus niks aan. Zo laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) tegenover de NOS weten. De aanleg van meer asfalt heeft de afgelopen jaren wel wat opgeleverd, maar lost niet het probleem op. Op dit moment rijdt er 12% meer verkeer op de weg t.o.v. 2008, het file-rampjaar. “We weten dus veel meer verkeer te verwerken met minder files dan toen.”
De oplossing is niet het OV
Nog meer asfalt aanleggen zal op de korte termijn geen invloed hebben. Maar wat kunnen we dan wel doen om de filedruk te verlagen? Een oplossing zou hem kunnen zitten in het openbaar vervoer.
Maar… Toeval of niet. Vandaag komt ook naar buiten dat de NS de prijzen voor treinkaartjes en abonnementen per 1 januari gaat verhogen. Dit komt met name door het hogere btw-tarief dat van 6 naar 9 procent gaat. Een hele slechte zaak, want het openbaar vervoer wordt hiermee duurder ten opzichte van de auto. En dat terwijl we juist mensen de auto uit en de trein in proberen te krijgen.
Alternatief?
Dan is er nog een ander alternatief, iets dat ook politiek een beladen onderwerp is. Het r-woord: rekeningrijden. De drukte op de weg kan hier flink mee verminderen. Maar ook dit zal geen oplossing voor de korte termijn zijn.
Voor iedereen die dagelijks in de file staat. Succes. Het zal er de komende periode niet beter op worden. En de oplossing, als die uit Den Haag moet komen, zal ook nog even op zich laten wachten. Hopelijk zet de ontwikkeling van die zelfrijdende auto’s een beetje door. Dan kan je in ieder geval wat werk verrichten als je achteraan aansluit in de file.
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023