De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het was eind vorige week al voorspeld. Deze week zou gaan zorgen voor nieuwe filerecords. Dat zou voornamelijk komen door regen, slecht weer en de wintertijd die net in is gegaan. Dat dit al gelijk op dinsdagochtend uit zou komen had niet iedereen verwacht. Met name de avondspits (omdat het dan al vroeg donker is) zou hiermee te maken krijgen.
En ook precies vandaag komt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met een nieuw rapport (PDF) waarin te lezen is dat het de komende jaren niet beter gaat worden. We zullen nog meer last van files gaan krijgen. En dat wil zeggen meer files en ook langere files. Het reistijdverlies neemt de komende 5 jaar mogelijk toe met 35%.
De belangrijkste oorzaak hier is de wegcapaciteit die niet snel genoeg toeneemt. De groei is niet bij te benen. En een aantal grote infrastructuur projecten zijn pas na 2023 klaar, en daar hebben nu dus niks aan. Zo laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) tegenover de NOS weten. De aanleg van meer asfalt heeft de afgelopen jaren wel wat opgeleverd, maar lost niet het probleem op. Op dit moment rijdt er 12% meer verkeer op de weg t.o.v. 2008, het file-rampjaar. “We weten dus veel meer verkeer te verwerken met minder files dan toen.”
De oplossing is niet het OV
Nog meer asfalt aanleggen zal op de korte termijn geen invloed hebben. Maar wat kunnen we dan wel doen om de filedruk te verlagen? Een oplossing zou hem kunnen zitten in het openbaar vervoer.
Maar… Toeval of niet. Vandaag komt ook naar buiten dat de NS de prijzen voor treinkaartjes en abonnementen per 1 januari gaat verhogen. Dit komt met name door het hogere btw-tarief dat van 6 naar 9 procent gaat. Een hele slechte zaak, want het openbaar vervoer wordt hiermee duurder ten opzichte van de auto. En dat terwijl we juist mensen de auto uit en de trein in proberen te krijgen.
Alternatief?
Dan is er nog een ander alternatief, iets dat ook politiek een beladen onderwerp is. Het r-woord: rekeningrijden. De drukte op de weg kan hier flink mee verminderen. Maar ook dit zal geen oplossing voor de korte termijn zijn.
Voor iedereen die dagelijks in de file staat. Succes. Het zal er de komende periode niet beter op worden. En de oplossing, als die uit Den Haag moet komen, zal ook nog even op zich laten wachten. Hopelijk zet de ontwikkeling van die zelfrijdende auto’s een beetje door. Dan kan je in ieder geval wat werk verrichten als je achteraan aansluit in de file.
Verder lezen over Nederland
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024