Nieuws29.04.2018

Mag je slogans jatten?


Op Dutchcowboys zitten nogal wat bezoekers uit de (online) marketingwereld, voor wie deze vraag vast wel eens speelt. Niet dat u nou allemaal massaal doelbewust slogans kaapt, wel dat u af en toe denkt “hmmm, wat ik net heb verzonnen ken ik dat niet ergens van?”. Of dat u iets heeft bedacht en een ander springt op uw nek, terwijl u helemaal die ander niet in gedachten had bij het brainstormen over een slogan. En soms wilt u gewoon doelbewust een parodie.

Auteursrecht op slogans

U weet vast dat een slogan auteursrechtelijk beschermd kan zijn. Daar wordt nog wel eens hard over gevochten, bijvoorbeeld in de u vast bekende zaak rond de slogan “Zo. Nu eerst een Bavaria”. Na de uitspraak van de rechtbank (“ja, auteursrecht”) duikelden alle juristen (van advocaten tot hoogleraren) over elkaar heen: de een vond geen auteursrecht, de ander van wel. Ik zat in het “ja-auteursrecht-kamp“, maar het hof besloot uiteindelijk in hoger beroep dat alle “ja-zeggers” ongelijk hadden. Zo ver mij bekend is er geen nieuwere uitspraak van een hogere rechter over auteursrecht op slogans, dus hier moeten we het voorlopig “mee doen”. Nou weet u nog niks, behalve dat ik ook wel eens ongelijk heb en het kennelijk ook voor een beroemde prijswinnende slogan nog lastig kan zijn om auteursrecht te claimen.

Merkenrecht op slogans

Zijn er nog andere manieren dan auteursrecht om een slogan te beschermen, zoals het merkenrecht? Soms denk je immers bij je slogan: “auteursrecht mwah, zo creatief was ik nu ook weer niet”, of wil je gewoon iets geregistreerds en dus tastbaarders om mee te zwaaien naar kapers. Zo’n zaak speelde vorig jaar. IT-bedrijf Conclusion had als beeldmerk “Business done differently” en vond het niet grappig dat PriceWaterhouseCoopers “digital done differently” gebruikte. Conclusion had echter bij de start van de procedure al in de gaten dat het merkenrecht “hem niet ging worden”: als het de slogan niet als beeldmerk, maar als woordmerk had proberen te laten inschrijven, zou dat geweigerd zijn. De reden zou zijn geweest dat slogans van nature niet geacht worden als merk (onderscheidingsteken voor een product of dienst) te kunnen dienen, tenzij iedereen (in de hele Benelux!) de slogan inmiddels kent en onmiddellijk denkt aan een bepaald bedrijf. Zo’n inschrijving als woordmerk was bijvoorbeeld wel geslaagd voor “Merci, dat jij er bent” (en “Leonidas, omdat jij het bent” mocht toen niet meer). Op de woorden in beeldmerk kun je geen beroep doen als het als woordmerk geweigerd zou zijn.

Onrechtmatig handelen (laatste reddingsboei)

Anyway, Conclusion besloot een verbod te vragen omdat het “onrechtmatig” was en niet op grond van haar merk. Die laatste reddingsboei is er alleen als iets als woordmerk geweigerd zou worden en dat was hier nu precies het geval. In beginsel mag je leentjebuur spelen bij je concurrent, ook als die daar schade door oploopt of er verwarring ontstaat. Alleen als er sprake is van “bijkomende omstandigheden”, bijvoorbeeld het bewust creëren van nodeloze verwarring om op die manier sneaky klanten bij de concurrent weg te lokken kan dat anders zijn. Daar was hier geen sprake van.

Moraal van dit verhaal

Wat leren we hier van? De behoudenden onder u zouden houvast kunnen hebben aan de regel “als ik ‘m goed genoeg vind om te lenen, is ie waarschijnlijk creatief genoeg voor auteursrecht” (in de lagere rechtspraak wordt al snel auteursrecht in een slogan gezien, al is de vraag of dat zo blijft na “Bavaria”). Heeft uw opdrachtgever diepe zakken, dan kan het lonen om van die regel af te wijken en door te gaan tot in hoger beroep, zoals Yourhosting deed in de Bavaria-kwestie. Check dan ook gelijk eens of de slogan niet als merk, alleen als beeldmerk of ook als woordmerk geregistreerd is (of als woordmerk geweigerd). Dat kan een clue zijn.

Hub Dohmen

Hub Dohmen is gespecialiseerd IE/IT/Technology-advocaat sinds 1988 en oprichter (2003) van een supergespecialiseerd advocatenkantoor met medewerkers die opgeleid zijn en werkervaring hebben in techniek/IT, design en kunst, met als specialismen: intellectuele eigendom (octrooien, modellen, merken, auteursrecht, design, kunst, handelsnamen) enerzijds en IT en technische kwesties anderzijds. Dohmen advocaten: een kantoor met medewerkers die techneut zijn, designer zijn, computers bouwen, kunstenaar zijn, internetwizard zijn, werkzaam zijn c.q. waren in IT, techniek en kunst. Met een passie voor de kruising waar de werelden van techniek, ontwerp, kunst, creatie en het recht elkaar treffen en dit alles bezien door de bril van duurzame oplossingen, ofwel: hoe laten we deze wereld beter achter voor onze kinderen dan hij is.

Verder lezen over Auteursrechten

Uitzending van Stegeman op de Bres mag doorgaan, ondanks eis tot verbod

Voor het tv-programma Stegeman op de Bres schiet Albert Stegeman mensen te hulp die bij officiële instanties geen gehoor vinden. Zo ook hielp hij voor het programma verschillende mensen tegen de eigenaren van bouwbedrij...

Entertainment12.02.2024

Uitzending van Stegeman op de Bres mag doorgaan, ondanks eis tot verbod

​Auteursrecht en AI – de stand van zaken

Het opkomende gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) heeft wereldwijd voor onrust gezorgd, onder andere vanwege de juridische onduidelijkheid rond auteursrecht. Dit artikel belicht enkele recente rechtszaken en wetsv...

Technology21.12.2023

​Auteursrecht en AI – de stand van zaken

​Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af

Diefstal noemt Dbrand het. Casetify zou de Teardown-skins van Dbrand en de bekende YouTube Zack Nelson (beter bekend als JerryRigEverything) van top tot teen hebben gestolen. Het verkocht de gekopieerde hoesjes vervolgen...

Mobile24.11.2023

​Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af

​Amerikaanse rechter: AI-kunst kan geen copyright krijgen

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan AI-kunst. Dat heeft een Amerikaanse rechter uitgesproken. Hoewel de uitspraak van één rechter zeker niet meteen betekent dat het nu klaar is met de ellenlange discussies die h...

Online21.08.2023

​Amerikaanse rechter: AI-kunst kan geen copyright krijgen

Google schendt Sonos-patent: boete van 32,5 miljoen dollar

Sonos krijgt gelijk. Het steggelt al jaren met Google over het al dan niet inbreuk doen op patenten en nu heeft de rechter bepaald dat Google inderdaad inbreuk pleegt op de patenten van Sonos. Het eindresultaat? Google m...

Gadgets27.05.2023

Google schendt Sonos-patent: boete van 32,5 miljoen dollar

Waarom de Super Mario Bros-film steeds volledig op Twitter staat

Wat krijg je als je meer ‘vrijheid’ op een platform wil en mensen hier ook nog voor laat betalen? Scheve verhoudingen. Maar ook copyrightproblemen. Zo zetten mensen telkens de volledige Super Mario Bros.-film in een...

Social Media01.05.2023

Waarom de Super Mario Bros-film steeds volledig op Twitter staat

Ruim 9 ton boete voor Franse hostingpartij die illegale Nintendo games weigerde te verwijderen

De rechtbank van Parijs heeft onlangs de Franse eigenaar, Dstorage, van de file-hosting website 1fichier dot com een boete van 935.000 euro opgelegd. De reden? Dstorage weigerde ook na meerdere verzoeken van Nintendo ill...

Gaming08.06.2021

Ruim 9 ton boete voor Franse hostingpartij die illegale Nintendo games weigerde te verwijderen

Is het doorsturen van een e-mail een misdrijf?

“Het doorsturen van een e-mail is een misdrijf”, dat vindt de president van het Amerikaanse Liberty University, Jerry Falwell Jr. Dit zegt hij nadat zijn medewerkers e-mail hebben gedeeld op een ‘onbehoorlijke’ m...

E-mail15.09.2019

Is het doorsturen van een e-mail een misdrijf?

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander