KNGF Geleidehonden doet onderzoek naar toegankelijkheid

KNGF Geleidehonden doet onderzoek naar toegankelijkheid

40% wel eens ergens geweigerd

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds het VN-verdrag Handicap uit 2016 mag een geleidehond simpelweg niet meer geweigerd worden. Toch blijkt dit in de praktijk nog wel vaak voor te komen. Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond gewoon zelf hun boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. En ondanks dat er wettelijk bepaald is dat een geleidehond altijd welkom is, geeft 40% van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaar ergens te zijn geweigerd.

Winkelen of boodschappen doen

Winkelen of boodschappen doen is vrijwel een dagelijkse bezigheid. Ondanks dat een groot aantal winkels gewoon bezocht kan worden met een geleidehond, blijft ook een fiks aantal niet zonder slag of stoot toegankelijk.

Uit een nieuw onderzoek van KNGF Geleidehonden blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden (52%) wel eens ergens geweigerd is en maar 31% van de ondervraagden kan doorgaans de winkels van hun keuze bezoeken. Met name winkels die verse levensmiddelen verkopen, zoals een bakker of slager, willen de hond nog wel eens weigeren omdat een hond onhygiënisch zou zijn (49%).

Overnachten is niet vanzelfsprekend

Ook ergens overnachten is helaas niet vanzelfsprekend met een geleidehond. Ruim een derde (36%) van de respondenten zegt wel eens ergens geweigerd te zijn en dat is dan voornamelijk bij kleinere familiehotels (51%). Slechts 20% geeft aan naar een hotel of bungalowpark naar keuze te kunnen gaan. Daarnaast blijkt uit de toelichting van de respondenten dat lang niet alle eetruimtes toegankelijk zijn voor hun viervoeter.

Ziekenhuisbezoek

Opvallend is verder dat een kwart van de respondenten aangeeft wel eens te worden geweigerd bij medische voorzieningen zoals de dokter, het ziekenhuis en de tandarts. In de helft van deze gevallen betrof het het ontzeggen van de toegang tot een ziekenhuis en in 38% van de gevallen een tandartspraktijk.

VN-verdrag

Veel respondenten hebben aangegeven, zeker bij een hotel of bungalowovernachting of een bezoek aan een restaurant, vooraf te bellen met de vraag of de hond welkom is. Eigenlijk ten onrechte, want vanwege het VN-verdrag ís dat geen vraag meer maar een recht.

Toch is opvallend vaak het personeel van openbare gelegenheden niet op de hoogte is van de wettelijke bepaling dat een geleidehond sinds het VN-verdrag Handicap (2016) niet geweigerd mág worden.

Er ligt nog steeds een schone taak om wettelijke toegankelijkheid van de geleidehond onder de aandacht te brengen. Toch zijn we blij te merken dat steeds meer organisaties bezig zijn met het verbeteren van hun toegankelijkheid. Dat wij en andere experts op het gebied van hond en handicap worden benaderd om mee te denken over de toegankelijkheid voor mensen met een assisterende hond stemt ons hoopvol. Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. We zullen ons komend jaar bewust richten op het delen van positieve voorbeelden van bedrijven en branches die toegankelijkheid goed hebben aangepakt, ter inspiratie voor instanties die nog niet zo ver zijn.
- Meta Neeleman, directeur bij KNGF Geleidehonden

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies