Is het kinderfeestje 2.0 de redding van Intertoys?

Is het kinderfeestje 2.0 de redding van Intertoys?

Vorig artikel Volgend artikel

De nieuwe eigenaar van Intertoys, Paulo Andrez van het Portugese Investeringsmaatschappij Green Swan, heeft in een interview met het FD laten weten niet bang te zijn om te falen. Het roer moet volledig om! De nieuwe eigenaar weet waar hij over praat. De investeringsmaatschappij heeft namelijk in de afgelopen jaren meerdere speelgoedketens gered. Ze hebben nu een soort van imperium van speelgoedwinkels binnen Europa opgebouwd waarmee ze experimenteren, en van alles kunnen uittesten.

Intertoys een experience winkel

Deze learnings wil hij ook gebruiken in Nederland. Intertoys moet dan ook veel meer een experience winkel worden. Deze gedachte is op zich niet nieuw. Ruim twee jaar geleden was het namelijk Intertoys (toen nog eigendom van de Blokker familie) zelf die aankondigde meer 'beleving' in de winkels te brengen. Men kwam echter niet verder dan op de tafels Lego, tekenspullen en spelletjes te leggen. Natuurlijk kennen we allemaal de successtory van de ballenbak van Ikea en McDonalds. Echter zul je vandaag de dag wel iets meer uit de kast moeten halen wil je hier daadwerkelijk onderscheidend in worden.

Schapruimte is niet van elastiek

Wat natuurlijk wel een uitdaging is, is dat de gemiddelde Intertoys winkel vrij klein is en dat het de schapruimte nog altijd niet van elastiek is. Met andere woorden al deze “belevings” vierkante meters gaan ten kostte van de beschikbare schapruimte voor Lego en ander speelgoed. Daarnaast moet je de artikelen voor de verhuur ook ergens opslaan en de gemiddelde magazijn ruimte is een winkel is beperkt.

Paulo Andrez gelooft duidelijk niet meer in het traditionele retail model en wil het roer volledig omgooien en is voornemens om volledig in te zetten op beleving en service. Ze willen nog veel verder gaan dan het verhuren van speelgoed en het organiseren van kinderfeestjes. Denk hierbij ook aan het faciliteren van escaperooms, het leren programmeren van robots en het organiseren van workshops over bijvoorbeeld pesten.

Snelheid

De concurrentie met online spelers als Bol.com wil hij aangaan door internetbestellingen vanuit de dichtstbijzijnde winkel te verzenden. Dus niet meer vanuit een groot geautomatiseerd distributiecentrum. Nee, hij wil de klant, voor een paar euro meer, zijn of haar online bestelling al binnen een paar uur thuis bezorgen.

Mooie plannen en initiatieven. Uiteraard moeten we het eerst zien gebeuren maar een ding is zeker er zit in ieder geval nu al meer creativiteit in dan dat we de afgelopen 10 jaar hebben gezien.

Kinderfeestjes?

De Portugees wil een paar stappen verder als het gaat om beleving en wil deze beleving ook daadwerkelijk gaan commercialiseren. Zo wil hij speelgoed gaan verhuren. Dit kan wel eens een interessant model zijn. Je huurt als ouders voor het kinderfeestje van je zoon of dochter bij Intertoys bijvoorbeeld 8 Playstations, zorgt voor een paar grote schermen en natuurlijk voor de nodige popcorn, cola en snacks. Gegarandeerd succes lijkt mij! Denk hierbij ook aan diverse Disney pakken of een complete karaoke set inclusief The Red button, waarmee je thuis The Voice of Holland kunt nabootsen! Ik kan me zo voorstellen dat dit weer eens wat anders is dan weer naar een bowlingbaan of een naar een zwembad met 8 kinderen. Ook gaan ze ondersteunen bij verjaardagstaarten en bieden ze entertainment aan zoals bijvoorbeeld een clown. Om dit van de grond te krijgen willen ze lokale samenwerkingen opstarten met bakkers en andere toeleveranciers.

Ook in de winkel zelf wil de Portugees beleving toevoegen. Denk hierbij aan karaokestudio’s zodat kinderen zelfhun videoclips op kunnen nemen en een ruimte waar kinderen zelf kunnen gamen in een virtual-reality-omgeving. Natuurlijk blijven ze ook speelgoed verkopen maar de extra omzet moet echt komen uit de beleving.

Als je het mij vraagt is er de afgelopen jaren gewoon een gebrek aan creativiteit en ondernemerschap geweest. De detaillist zat echt te wachten op klanten. Men wijst naar online en zit volledig in de slachtofferrol. Deze Portugese man heeft tenminste ideeën en komt met creatieve nieuwe concepten. Of het hem lukt, geen idee maar er wordt tenminste iets ondernomen. Let wel in de afgelopen tien jaar sloot ruim een vijfde van de speelgoedzaken haar deuren. Deze strategie gericht op beleving kan zomaar een goede overlevingsstrategie zijn.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies