Nieuws02.08.2019

Een verbod op gezichtsherkenning in openbare ruimtes is dichterbij dan je denkt


De Europese Commissie bekijkt of het mogelijk is om een verbod op gezichtsherkenning in openbare ruimten door te voeren. Dit meldt de Wall Street Journal en dat is inderdaad een Amerikaanse krant. Opmerkelijk, want de invoering zou grote gevolgen hebben voor Europese burgers. Vorig jaar gaf de EC een groep van 52 experts de opdracht om te onderzoeken op welke wijze kunstmatige intelligentie op een veilige manier toegepast kan worden binnen de Europese Unie.

Europa loopt achter op China en de Verenigde Staten

In Europa zijn we nog lang niet zover met Artificial Intelligence (AI) als in China en de VS. Juist om die reden wil de EC dat hierin flink geïnvesteerd wordt, maar de commissie plaatst ook veel vraagtekens bij het ethische gebruik van AI. Onder de experts die bij het onderzoek betrokken waren bevinden zich academici, maar ook vertegenwoordigers van grote bedrijven zoals Google. Het onderzoek heeft geleid tot een rapport met 33 adviezen en werd op 26 juni al gepresenteerd. Conclusie? We moeten waakzaam zijn op de fundamentele rechten van de mens.

Gevaren van identificering en tracking

De onderzoekers vinden dat het effect over de toepassing van gezichtsherkenning door overheden niet moet worden onderschat. Cameratoezicht bij openbare ruimtes kan zorgen voor onrechtvaardige identificering en tracking als systemen door AI aangestuurd worden. Bovendien waarschuwt het rapport voor een AI-systeem zonder menselijke interventie en toezicht. De inzet ervan moet altijd op voorhand ‘evidence based’ zijn.

Gezichtsherkenning Nederlandse politie

Ook in Nederland maakt de politie al gebruik van gezichtsherkenning voor het opsporen van verdachten. De gezichtendatabase bevat foto’s van 1,3 miljoen mensen die in ons land van een misdrijf verdacht worden. Sinds 2016 gebruikt de politie de database en een foto wordt toegevoegd als iemand wordt verdacht van een misdrijf waar minimaal vier jaar cel voor staat. En die foto verdwijnt niet zomaar uit de database: afhankelijk van de ernst van het misdrijf kan deze tot wel dertig jaar blijven staan.

Lokaal doet de politie proeven met ‘real-time’ gezichtsherkenning. Camera’s maken dan een match met de database om verdachten op die manier op te kunnen sporen. Er schuilen behoorlijk wat gevaren in deze wijze van gezichtsherkenning, zo bleek begin juli in het Verenigd Koninkrijk. Uit onderzoek is gebleken dat in meer dan vier op de vijf gevallen de software onschuldige mensen koppelt aan een misdrijf. In een aantal steden in de Verenigde Staten wordt gezichtsherkenning in publieke ruimtes door de overheid verboden.

Europese besluitvorming

Het kan nog wel even duren voordat er daadwerkelijk maatregelen doorgevoerd worden of zelfs wetten ingevoerd. De EC neemt de adviezen uit het rapport in overweging. We weten dat Europese besluitvorming wel even op zich kan laten wachten, maar het kan wel een eerste stap zijn in het verbieden van gezichtsherkenning in openbare ruimtes.

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024