Blendle lanceert Netflix-achtige abonnementsdienst voor artikelen

Blendle lanceert Netflix-achtige abonnementsdienst voor artikelen

Vorig artikel Volgend artikel

Alexander Klöpping heeft aangekondigd dat er een abonnementsservice voor Blendle komt die Blendle Premium heet. Het is vergelijkbaar met Netflix in de zin dat je voor een vast bedrag per maand een selectie aan artikelen kunt lezen. Klöpping geeft in het begeleidende blog specifiek Facebook een draai om de oren omdat dat platform haar nieuwsfunctie niet serieus neemt. Blendle Premium zou de ernstige effecten die Facebook veroorzaakt zoals clickbait, nepnieuws en het verstevigen van de filterbubbel moeten tegengaan.

Ik ben verslaafd aan m’n filterbubbels en optimalisatiealgoritmes. Het is immers veel lekkerder om te whatsappen met m’n vrienden, dan te lezen over onbekenden in Aleppo.
- Alexander Klöpping

Dit is volgens Klöpping hard nodig, want iedereen onder de 35 heeft geen abonnement meer op een tijdschrift of krant en krijgt dus te weinig goede stukken in het mediadieet. Het is een probleem dat zichzelf verergert, want doordat vooral jongeren geen abonnementen afsluiten en uitsluitend surfen met een adblocker is er geen enkele manier voor journalistiek om geld te verdienen en daar worden de artikelen alleen maar slechter van.

De realiteit dat vooral jongeren geen geduld meer hebben voor het journaal, het openslaan van een krant of überhaupt het tot zich nemen van informatie waar ze geen zin in hebben op dat moment is echter onontkoombaar.

En het is ook niet gek: wie wil er nou groenten eten als er stomend hete, verse pizza voor je neus staat. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je *altijd* pizza moet eten.
- Alexander Klöpping

Naald voor de bubbel

Blendle Premium wil dat oplossen door je als abonnee elke dag toegang te geven tot de 20 beste, leukste en interessantste stukken uit een selectie van 120 kranten en tijdschriften, gefilterd door een redactie. Een algoritme selecteert vervolgens uit die shortlist de artikelen die het beste passen bij je persoonlijke profiel zodat je als het goed is ook automatisch interesse hebt in wat je tegenkomt. Hoe je abonnementsgeld verder verdeeld wordt over wat er van die artikelen ook daadwerkelijk wordt gelezen wordt niet uitgelegd helaas.

Het is wel een belangrijke vraag, zeker omdat Blendle - in een bewonderenswaardige poging om de filterbubbel tegen te werken - het algoritme ook artikelen laat selecteren die niet in je straatje passen maar volgens de redactie dusdanig goed zijn dat je ze toch echt moet lezen. Het zou mooi zijn als die artikelen, gelezen of niet, toch een financiële waardering krijgen van Blendle.

blendle-redactie
De Blendle-redactie, in een geenszins geposeerd shot.

Natuurlijke selectie

Als de gelden alleen verdeeld worden over wat echt goed gelezen wordt, is de kans toch groot dat bepaalde onderwerpen na een tijdje wegzakken in de selectie omdat de (laten we aannemen voornamelijk jonge) doelgroep er toch geen interesse in heeft of omdat de clickbaiterige koppen die niet sexy onderwerpen moeten verkopen aan de lezers toch niet zo goed meer werken na een paar maanden. Uiteindelijk is Blendle een business, als er geen geld verdiend wordt kan de redactie ook niet betaald worden en juist als je als bedrijf de hoeder van de kwaliteit wil worden uit zo'n diverse poel van bronnen moet die redactie vlijmscherp zijn.

Hopelijk werkt het principe, al is het makkelijk om te twijfelen over de effectiviteit van dit idee. Natuurlijk zijn Netflix en Spotify populair, maar Klöppings redenering dat die apps verslavend werken omdat ze zo heerlijk goed werken en je geven wat je wilt lijkt iets te kort door de bocht. Die apps zijn zo populair omdat ze simpel en goedkoop entertainment bieden. De inhoud is wat mensen aantrekt, niet de interface of het algoritme. Als Blendle jongeren kan aantrekken die niet structureel gelokt moeten worden met hetzelfde soort entertainment doet het goed werk, al zal het dan wellicht een lange weg te bewandelen hebben voordat dat ook financieel aantrekkelijk wordt.

[Afbeeldingen © Blendle]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies