Binnenkijken in de nieuwe Airbus A350 van Singapore Airlines

Binnenkijken in de nieuwe Airbus A350 van Singapore Airlines

Vorig artikel Volgend artikel

Singapore Airlines is een nieuw type vliegtuig rijker. Sinds een maand is de hypermoderne Airbus A350 toegevoegd aan de vloot. Eén van de meest geavanceerde en prettige vliegtuigen van dit moment om lange afstanden mee te overbruggen. Het toestel is lichter, kan langere afstanden afleggen met minder brandstof en door de speciaal gevormde vleugels vliegt het toestel rustiger door de lucht. Als passagier pluk je hier de vruchten van: op een lange reis zoals naar Singapore, kom je meer ontspannen aan op plaats van bestemming.

Airbus A350

Er zijn nog maar een paar luchtvaartmaatschappijen die al met deze splinternieuwe Airbus vliegen. De ontwikkeling ervan nam ook behoorlijk wat jaren in beslag, al in 2006 werd door Singapore Airlines het order gegeven, maar pas dit jaar in mei vond de oplevering van het eerste toestel plaats.


Voor de bouw is voor een deel gebruik gemaakt van composieten, vezelversterkend kunststof zoals koolstofvezel, wat het toestel sterk maar ook lichter maakt dan andere toestellen. En lichter is een groot voordeel in de luchtvaart, want daarmee kan het vliegtuig langere afstanden overbruggen met minder brandstof. De vleugels van dit toestel hebben ook een bijzondere vorm. Ze zijn dusdanig gevormd dat het toestel minder weerstand van de wind zal voelen, waardoor je als passagier minder turbulentie voelt en dus een meer comfortabele vlucht zult ervaren. Een beetje zoals vogels vliegen, maar dan toch net iets anders.

airbus-a350-singapore-airlines-business-class
airbus-a350-singapore-airlines
bed-airbus-a350-bc
business-class-airbus-a350
singapore-girl-airbus-a350

De voordelen van reizen met de Airbus A350

Van de Airbus A350 bestaan er vier verschillende types. Singapore Airlines gebruikt op de dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Singapore de A350-900. In dit vliegtuig is plaats voor 253 passagiers die kunnen kiezen uit business class (42 stoelen), premium economy (24 stoelen) en economy class (187 stoelen).

Voor de luchtvaartmaatschappij zelf zijn er voordelen op gebied van kostenbesparing, voor passagiers gaat het vooral om comfortabeler reizen. De plafonds en de ramen zijn hoger en groter dan je in andere vliegtuigen gewend bent en het toestel is wat breder. Dat geeft een ruimtelijker gevoel en ook al zijn de verschillen minimaal, je merkt het wel. Zo zijn er in de business class en premium economy geen bagagebakken in het midden te vinden, waardoor je niet langer het gevoel hebt je in een kleine, krappe cabine te bevinden.


Aan boord is gebruik gemaakt van speciaal ontworpen verlichting die als doel heeft de jetlag te verminderen. Ook zijn er motoren aan boord die krachtig zijn, maar minder lawaai maken. En dat merk je heel erg goed: je hebt minder last van de herrie van de motoren en kunt prima wat uren slaap pakken op zo'n lange vlucht. Daardoor wordt de reis wat comfortabeler, kom je wat meer uitgerust in Singapore aan. Jezelf vervelen op zo'n lange vlucht hoeft in ieder geval ook absoluut niet. Iedere passagier heeft een eigen 11 inch touch screen voor het kijken van films en series. In business class is het scherm overigens nog groter en heb je een afstandsbediening nodig.

sia-airbus-a350-inflight-entertainment
economy-class-airbus-a350

Business Class met de Airbus A350

Het paradepaardje van de Airbus A350 is toch wel de business class. Voor velen onbetaalbaar, maar wel een bijzonder comfortabele manier om richting Singapore en terug te vliegen. Je eigen cocon is voorzien van alle luxe die je in de lucht kunt wensen: de stoel is op iedere gewenste manier in te stellen en is zelfs om te bouwen naar een comfortabel bed. Je hebt een lekker groot raam om naar buiten te kijken, een gigantisch scherm voor je neus voor films en series en je kunt de benen lekker strekken. Doordat de motoren minder herrie maken dan in andere vliegtuigen, je minder last hebt van turbulentie én met de ongekende gastvrijheid van de Singapore Girls, is dit de allerbeste manier om 13 uur in een vliegtuig door te brengen. Als je het kunt betalen tenminste.
airbus-a350-vleugels
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies