Betaalwearable van ABN AMRO waardeloos na drie jaar

Betaalwearable van ABN AMRO waardeloos na drie jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Zo’n drie jaar geleden was ik een van de eersten in Nederland die een betaalwearable van ABN AMRO kreeg. Ja, kreeg, want DE bank vond het wel een goed idee om een gadget liefhebber te vragen er een te testen. Ik toog dus naar Amsterdam om op het ABN AMRO hoofdkantoor persoonlijk ingewijd te worden in de wereld van de betaalwearables van LAKS. Ik koos voor de Watch2Pay. Vooral omdat ik totaal niets heb met andere sierraden, zoals ringen en armbanden, maar dit ter zijde.

Bijna drie jaar heb ik de Watch2Pay van ABN AMRO inmiddels. In het begin, de eerste maanden van 2019 dus, werd nog vaak heel raar opgekeken bij winkels waar ik met mijn pols en een analoog horloge met een ‘op de kermis gewonnen’ uitstraling (foto) boodschappen, tanken of andere aankopen afrekende bij de pinterminal. Die verontwaardiging nam in de maanden en jaren daarna wel af, toen steeds meer mensen met hun smartphone of smartwatch gingen betalen.

Betaalfunctie stopt na drie jaar

Ik heb de Watch2Pay in de bijna drie jaar die ik hem nu heb, vaak gebruikt. Uiteraard betaal ook ik inmiddels vaak met een smartwatch of smartphone. Toch was ik behoorlijk verbaasd toen ik onlangs een brief – ja, ouderwets per post – van de ABN AMRO ontving waarin even doodleuk medegedeeld werd dat de betaalfunctie van mijn wearable binnenkort vervalt.

De reden daarvoor is op zich logisch. In de wearable zit feitelijk een soort 'simkaartje' met daarop dezelfde betaalchip die ook op of in pinpassen zit. En die chips hebben een beperkte geldigheidsduur, onder andere om veiligheidsredenen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat je elke drie jaar een nieuwe betaalpas toegestuurd krijgt.

WatchPay-ABNAMRO
Een design-wonder is het niet, die Watch2Pay van ABN AMRO. Maar weggooien is toch ook zonde.

Gooi maar weg!

Geen probleem, dan stuurt de bank mij toch gewoon even een nieuwe betaalchip, net als ze dat doen met de betaalpas. En als het nodig is ga ik wel even langs een kantoor om hem te activeren. Nog slimmer zou echter zijn dat ze de chip, net als een simkaart, in een kaart ter grootte van een normale pinpas versturen, zodat je hem, net als een nieuwe pinpas, in elke betaalautomaat kunt activeren. Toch?

Nou, niet dus. ABN AMRO laat in de brief weten dat het niet mogelijk is de betaalfunctie van de wearable opnieuw te activeren. Met andere woorden: na 28 februari (dat is de datum waarop die van mij gedeactiveerd wordt) kun je de huidige wearable weggooien, of gebruiken als ‘kermishorloge’. Om het ‘leed’ te verzachten geeft ABN AMRO 35 euro korting op de aanschaf van een nieuwe betaalwearable. Die variëren in prijs van rond de 25 euro voor een ‘betaalsticker’ tot 250 euro voor het meest luxe horloge.

Watch2Pay-Chip
Het moet technisch toch mogelijk zijn, zonder al te veel gedoe, gebruikers van een wearable een nieuwe betaalchip op te sturen en te laten activeren?

Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel wearables sinds de introductie, begin 2019, verkocht of uitgedeeld heeft, maar iedereen met een betaalwearable van ABN AMRO mag er dus rekening mee houden dat die na drie jaar waardeloos wordt. Tenzij de bank en LAKS, de leverancier van de wearables, voor die tijd nog iets bedenken zodat de betaalfunctie wél weer geactiveerd kan worden. Volgens mij moet dat zowel technisch als logistiek geen enkel probleem hoeven te zijn.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...