Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft nieuwe regels voor de telefonische klantenservice. Die mogen vanaf nu namelijk geen extra kosten meer rekenen voor klanten die hen bellen. Het kabinet had dat al eerder besloten, naar aanleiding van een uitspraak van het Europese hof.
Waarom? Heel logisch. Als bedrijven extra kosten rekenen voor de klantenservice, is dat een barrière voor mensen om gebruik te maken van hun recht op garantie, herroeping of anderszins iets te vragen over overeenkomsten of producten. Dat, zo zegt het hof, is een onwenselijke situatie. Dat is nu opgelost, zodat de enige barrière tussen jou en hulp nog de wachtrij tijdens de lunchpauze is.
Niet voor iedereen
De regels gelden niet voor bedrijven die geen binding hebben met degene die belt. Gewone betaalde nummers blijven dus nog steeds bestaan. Als je echter klant bij een bedrijf bent en ze vragen nog om extra geld om te bellen, zijn ze in overtreding en kun je er iets van maken. Ga er echter maar van uit dat de grote klantenservice-centers het allemaal al geregeld hebben.
Of deze beweging gevolgen gaat hebben voor de klantenservice per telefoon is niet bekend, maar het zou wel kunnen dat een aantal kleinere partijen gewoon gaan stoppen met telefonische klantenservice. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2015 bleek dat toen vooral reiswebsites nog erg veel extra kosten rekenden voor klantencontact. Die zullen nu misschien daarmee ophouden en zich richten op webcare.
[Afbeeldingen © Rido – Fotolia]
Verder lezen over Bedrijven
Startups10.12.2024
5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen
DC Business09.12.2024
Het belang van teambuilding voor een sterk team
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024