Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.
De eerste volledig elektrische Opel moet over een paar maanden in de showroom staan. De eerste exemplaren worden nu al gebouwd in de Verenigde Staten en wij mochten een kijkje nemen in de fabriek.
Lake Orion
‘For Export’, staat er op het papier dat op de ruit van de Opel Ampera-e geplakt zit. Dit oranje exemplaar is bijna klaar voor de grote reis naar Europa, waar hij gebruikt zal worden voor het nodige testwerk. Niet alleen de preproductieauto’s worden in de Verenigde Staten gebouwd, elk exemplaar van de volledig elektrische Opel wordt in de grote GM-fabriek in Lake Orion (Michigan) in elkaar gezet.
Het complex is werkelijk gigantisch, maar hoe druk het misschien ook lijkt, de fabriek draait niet op volle toeren. Er wordt nu één dienst per dag gedraaid. Voor de productie van de Opel Ampera-e zijn drie diensten nodig. Dat betekent op dit moment dat elk exemplaar drie dagen in de fabriek is geweest. Als de vraag toeneemt, kunnen er meer diensten gedraaid gaan worden per dag en dan rollen er dus veel meer exemplaren per dag de fabriek uit.
Aandrijflijn
De grote fabriek in Lake Orion bouwt niet alleen de Opel Ampera-e. Ook zijn Amerikaanse tweelingbroer, de Chevrolet Bolt, rolt er van de band. De belangrijkste auto voor de fabriek is op dit moment nog de Chevrolet Sonic. De drie modellen worden tegelijkertijd geproduceerd, maar waar de Sonic voorzien wordt van een benzinemotor, krijgt de Opel Ampera-e zijn elektromotor en accupakket. Het bevestigen daarvan duurt iets langer, waardoor er geen twee Ampera-e’s of Bolts direct na elkaar gebouwd kunnen worden. Dat kost dus ook een klein beetje productietijd. Bijzonder om te zien is dat de auto geen seconde stilstaat in dit hele proces: het blijft immers een lopende band. Het accupakket komt aangerold op een volledig geautomatiseerde kar, die in hetzelfde tempo van de band gaat rijden. Vervolgens wordt de hele aandrijflijn bevestigd.
Compact
Tussen de enorme Chevrolet Suburbans en Silverado’s oogt de Ampera-e heel klein, haast schattig. Zeker voor de Amerikaanse markt heeft hij de buitenmaten van een compacte auto. Van binnen is hij echter enorm ruim. Omdat de accu’s in de vloer verwerkt zitten en de motor voorin ook maar weinig plek inneemt, blijft er veel ruimte over voor de passagiers. Met zijn lengte van 4,17 meter is hij 15 centimeter langer dan een Corsa, maar zo’n 20 centimeter korter dan een Astra. We mochten nog niet rijden met de auto, maar kregen wel uitgebreid de mogelijkheid om alle stoelen uit te proberen tijdens testritten. Achterin zit je zelfs met 1,90 meter heel fatsoenlijk, ook achter lange voorpassagiers. Hoe de auto rijdt lees je binnenkort, maar deze eerste kennismaking maakt in elk geval dat hij niet alleen op papier erg vlot is. Nul naar honderd moet hij in 7,3 tellen doen en dat kunnen we alvast bevestigen: dat doet hij.
Touchdown
Binnen zweeft een Opel Ampera-e naar het laatste stadium van de productieband, de eindcontrole. De verlichting wordt gecontoleerd, net als of de techniek volledig functioneert. Daarna raken de vier wielen voor het eerste keer de grond. Nu zal de auto nog maar een aantal kilometers afleggen, voordat zijn koper voor het eerst achter het stuur stapt.
Oversteek
De Opel Ampera-e krijgt een accupakket van 60 kWh. Daarmee moet de auto op papier 500 kilometer kunnen rijden, wat in de praktijk zal neerkomen op zo’n 400 kilometer. De accu’s worden geproduceerd door LG Chem en komen tot 40% opgeladen aan bij de fabriek in Lake Orion. Pas als de auto bij de dealer wordt afgeleverd, wordt hij voor het eerst volledig opgeladen. Voor de Nederlandse Ampera-e’s betekent het dat ze eerst een lange boottocht achter de rug hebben, voordat ze voor het eerst volledig opgeladen worden. Dit voorjaar moet de auto bij de dealer komen te staan.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022