De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Koen van Heest, beter bekend als YouTuber Koen en lid van het YouTube collectief Bankzitters, heeft zijn handen vol aan een nieuw project: de mobile game Kaasje.
Het begon als een experiment, maar is inmiddels uitgemond in een succesvolle game die in de eerste week al 120.000 keer werd gedownload. Momenteel is de game al meer dan 925.000 keer gedownload uit de Apple AppStore en de Google Play Store en zijn er al meer dan 72.400 positieve reviews achtergelaten.
Mobile game: Kaasje
Kaasje is een mobile game waarin de speler kazen moet verzamelen met een personage. Door te springen en te bukken navigeer je door de ‘pasta met gehaktballen’-wereld. “In een van mijn YouTube video’s kwam ik op het idee om een game maken. Zonder enige verwachting heb ik een aantal ideeën op papier gezet en via een platform vond ik een ontwikkelaar uit Marokko waarmee ik het spel samen heb gebouwd. De ontwikkelaar stelde voor om het spel ook in de Google Play Store uit te geven. Toen begon het balletje te rollen…,” vertelt bedenker Koen van Heest. “Binnen 24 uur werd het spel 10.000 keer gedownload en stonden we op nummer 1 in de categorie games.”
Koen ontving ontzettend veel reacties, waaronder de vraag het spel ook in de Apple AppStore te plaatsen: “Ze zijn bij Apple iets strenger, maar de game werd gelukkig goedgekeurd. En toen explodeerde het succes: 110.000 downloads op de eerste dag. De game staat nu al drie weken op nummer 1 in de top ‘gratis games’ van de AppStore.”
Lastig bereikbare doelgroep
De game toont volgens Koen vooral de invloed van social media op een jongere doelgroep. “Mijn volgers zijn natuurlijk de eersten geweest die het spel hebben gedownload en beoordeeld. Daarop volgde een sneeuwbaleffect. Binnen no-time werd het spel ontzettend vaak gedownload. Het laat zien dat mijn doelgroep niet alleen via YouTube en mobile games te bereiken is, maar ook is te activeren. Dat idee alleen al geeft me een enorm gevoel van verantwoordelijkheid. Ik zoek nu naar manieren om die verantwoordelijkheid constructief in te zetten en een positieve boodschap uit te dragen.”
Kaas, spaghetti en gehaktballen
Het spel Kaasje is gebaseerd op een uitspraak van voetbalanalist Aad de Mos, die tijdens een uitzending van het praatprogramma Rondo zei: “Dan is het klaar. Dan is het kaasje.” De uitspraak ging viral onder de jeugd. De Mos is nu, naast YouTuber Gio en Koen zelf, ook een karakter in het spel.
Koen heeft zijn handen vol aan het succes van het spel: “Ik had nooit gedacht dat de game zo’n succes zou worden, het begon echt als een uitprobeersel. Maar dat betekent niet dat de game nu af is. Integendeel: iedere week maken we een update en worden nieuwe elementen aan het spel toegevoegd. Inspiratie haal ik uit de reacties van mijn volgers. We werken nu aan de toevoeging van een gouden kaasje, waardoor je punten verdubbelen, en een schimmelkaasje, waardoor de spring- en bukknoppen tijdelijk worden omgedraaid. Daarnaast willen we een tweede wereld toevoegen: een voetbalwereld. En we zijn bezig met het toevoegen van nieuwe karakters, waaronder bekende YouTubers en een vrouwelijk personage.”
Verder lezen over App
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordAutomotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Verder lezen over Games
Gaming17.04.2024
AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?
Gaming15.04.2024
Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt
Gaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Gaming20.03.2024
De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
Verder lezen over Jongeren
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomGadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Social Media15.03.2023