Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Via de mobiel bankieren-app van ING kun je elkaar vanaf nu wat gemakkelijker onderling (terug)betalen. Met deze nieuwe feature kunnen klanten van ING via sociale media zoals WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn, e-mail of sms betalingen doen. Het werkt eerlijk gezegd vrij simpel. In de mobiel bankieren-app maak je een betaalverzoek aan, de app genereert vervolgens een link die je kunt delen via de social media. De betalende partij opent de link en betaalt vervolgens via iDEAL. Het geld komt daarna direct op de rekening van de ontvangende partij. Het maakt overigens niet uit of de betalende partij een ING-rekening heeft of niet, iedereen kan zo’n betaalverzoek via sociale media ontvangen en verwerken.
Sociale banken
Op zich is het digitaal onderling betalen niet nieuw. In 2008 konden klanten van de Rabobank al met hun mobiele telefoons onderling betalingen doen. De bank maakt gebruik van MiniTix. In juni van dit jaar kwam ABN AMRO als eerste bank ook al met een soortgelijke feature. Via de app Tikkie kun je ook betalingen aanmaken die je vervolgens via WhatsApp kunt versturen. Ook hier kun je de betalingen vervolgens via iDeal uitvoeren en is het niet nodig om zelf klant te zijn bij de bank.
ING zelf heeft al eerder een app gelanceerd. De The Way You Pay app (Twyp) werkte op basis van je contactenlijst in je telefoon. Probleem was natuurlijk dat wanneer je met een groep van 15 man een rekening moet delen het noodzakelijk is dat de mensen naar wie je het geld overmaakt ook de Twyp app moet hebben. Ook moet er natuurlijk wel een saldo op je Twyp account staan.
Betalingsverzoeken
Belangrijk verschil is dat het nu met de nieuwste features mogelijk is om vanuit de internet bankieren-app zelf betalingsverzoeken te sturen. Met deze nieuwe feature maakt ING onderlinge betalingen met haar mobiel bankieren-app nog sneller en makkelijker. Klanten konden bij ING al een betaalverzoek aanmaken met een QR-code en betalen met stembediening en vingerafdrukherkenning. Op dit moment maken ruim 2,8 miljoen klanten gebruik van de ING mobiel bankieren app, die samen gemiddeld 90 miljoen keer per maand inloggen.
Het in omloop houden van fysiek geld zal naar verwachting de langste tijd hebben gehad. Er is echter nog altijd geen duidelijke standaard. Zullen de banken socialer worden en zijn ze in staat om door te ontwikkelen en het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken? Of worden juist de social platformen als Facebook en WhatsApp slimmer en krijgen ze het vertrouwen van de consument?
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over ING
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurOnline16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningMobile01.09.2022
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat
Mobile07.07.2022
ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022
Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren
Verder lezen over WhatsApp
Mobile28.03.2024
5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen
Social Media22.02.2024
Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien
Social Media16.02.2024
Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen
Social Media12.02.2024
WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit
Wat is jouw gebruikersnaam?Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Social Media07.12.2023
WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?
Social Media01.12.2023