Wat moet je doen om een positie te veroveren op de smartphone?

Wat moet je doen om een positie te veroveren op de smartphone?

Vorig artikel Volgend artikel

App Pioneers, een evenement voor zakelijke beslissers en marketeers die succesvol willen zijn met apps. Georganiseerd door Shareforce in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch.

Yves Kistemaker van Multiscope publiceerde cijfers uit de Smart Media Monitor, een marktonderzoek (7000 respondenten in Nederland) naar digitaal mediagebruik in Nederland. Een paar opvallende cijfers:

- Smartphone is de second screen winnaar (63%)
- 50+ leeftijd gebruikt minst een second screen bij het tv kijken.
- Amerikaanse bedrijven domineren video on demand (Youtube 35%, Netflix 19% terwijl Ziggo 12% heeft)
- Spotify is koning van muziek (Spotify 58%, opvallend is dat Youtube (23%) ook vaak gebruikt wordt voor muziek)
- Jongeren tussen 18 – 24 jaar zitten vaak op Gamestreams (91% op Youtube)
- Whatsapp gebruik stijgt en Facebook gebruik daalt. Respondenten willen kleinschalig, persoonlijker delen.

app-1

Peaks

Jan te Kiefte van de startup Peaks (ondersteund door Rabobank) vertelde over hoe moeilijk het is om in de financiële wereld apps te ontwikkelen. Peaks is een app waarmee je geld opzij kunt zetten en beleggen. Bij iedere bankafschrijving rondt Peaks het bedrag af naar de volgende euro. Je kunt vervolgens met je wisselgeld beleggen. Verdienmodel van Peaks is dat gebruikers 1,- per maand moeten betalen. Eerste drie maanden is gratis en iedereen onder de 23 jaar kan het gratis gebruiken. Er zijn ook geen transactiekosten.

Het is erg lastig om in de financiële wereld een app te starten (vooral voor het verkrijgen van een vergunning). Na het verkrijgen van een vergunning vanuit AFM zijn ze opgestart. Binnen drie maanden tijd hebben ze 100.000 downloads, maar van die 100.000 waren er maar 15.000 abonnee geworden (geregistreerd). Grootste reden was het feit dat niet alle banken meedoen, alleen de Rabobank. Te Kiefte wacht vol smart op de wetgeving PSD2 (bankdata is van jou en mag jezelf bepalen wat je ermee doet, een bank moet dit faciliteren bijv. via een API. Dit zal volgens te Kiefte voor meer innovatie zorgen).

Door regulatie hebben ze een onboarding proces (registratie) dat ongeveer 15 minuten duurt! Dit is ook meteen de grootste bottleneck voor Peaks. Er moeten namelijk veel checks worden uitgevoerd (controle van ID, controle van bankrekeningnummer etc.).

Diederick Ubels van het bedrijf MobPro ging dieper in op promotie van apps. Het ontwikkelen van een app is één, maar het opbouwen van een vaste gebruikersgroep is een uitdaging waar veel app eigenaren mee worstelen. Ubels: “Er wordt heel veel geld gestopt in ontwikkelaars en minder voor promotie. Bereiken van gebruikers is een maar activeren en vasthouden van klanten is een grotere uitdaging”. Ubels geeft aan dat een CPI (Cost per Install) niet eens belangrijkste metrics is. CPI is afhankelijk van zoveel variabelen. Volgens Ubels is Data de allerbelangrijkste “secret sauce” om succesvol te zijn met apps. Formule voor een sucessvolle app is “mentale beschikbaarheid+fysieke beschikbaarheid”.

Fysieke beschikbaarheid is:

- App beleving
- App store
- Search
- Onboarding proces
- Reviews
- Monetization Strategie
- Datamanagement

Mentale beschikbaarheid is:

- Communicatiedoelgroep
- Merkpositionering t.o.v concurrenten
- Creatief concept
- Mediastrategie

Heel veel app eigenaren willen z.s.m. beta lancering doen, leren van feedback en dan pas promoten. Maar als je fysieke beschikbaarheid te kort schiet (recente voorbeeld is de social media app Vero, die technisch veel mankementen had) dan komen de gebruikers niet meer terug of is je app al mislukt voordat je begint met promotie. Hoe kan je je data nu inzetten? MobPro gebruikt de app Parkmobile als case. Zij laten aan de mensen die de app al gebruiken geen reclame meer zien. Logisch toch? maar veel bedrijven blijven reclame tonen aan hun huidige gebruikers, zonde van geld! Volgens Ubels is het koppelen van data punten essentieel om de juiste campagne te bepalen voor je app. Ubels: “Parkmobile zou een partnership kunnen sluiten met de app Flitsmeister. Gebruikers van Flitsmeister rijden auto’s en moeten ooit parkeren”. Ubels refereerde ook naar de waarde algoritme van Scott Galloway. Apps zoals Netflix, Amazon, Google zijn de Benjamin Button bedrijven (komt van de film The Curious Case of Benjamin Button, waar iemand oud geboren wordt en steeds jonger wordt). Elke keer dat je de app gebruikt worden ze relevanter, meer waard. Hoe meer een app gebruikt wordt hoe beter.

app-2

Een belangrijke vraag bij App campagnes is de vraag: “Ziet iemand überhaupt mijn advertentie? Kans dat iemand helemaal naar beneden scrolt en toevallig je banner ziet is niet groot. Marketeers focussen op viewable advertenties en ze willen ook weten hoeveel seconden het zichtbaar is geweest.

Volgens Ubels zijn Digital Marketeers “Dashboard fethisisten”. Het is fijn als je dashboards stijging laten zien maar je creëert geen incrementele waarde. Volgens Ubels renderen campagnes op lange termijn meer. Optimaliseren op korte termijn is in zijn ogen niet nuttig. Je moet als bedrijf een lange termijn strategie hebben.

app-3

ING

De ING Mobiel Bankieren App heeft meer dan 3 miljoen actieve gebruikers. Maar wat betekent actief gebruik? Timothy Dieduksman, Data Analist bij ING, geeft aan dat in 2017 er 1 miljard logins zijn geweest. Een beginnende ING app gebruiker logt gemiddeld 20x per maand en na een tijd wordt dit 40x per maand. Meesten loggen om de dag in (15x op een maand). Bij ING willen ze dat een gebruiker zo min mogelijk tijd besteedt in de app, wat ze gedaan willen hebben moet z.s.m. gebeuren. Een verbazingwekkende cijfer was dat +/- 10.000 klanten per week voor het eerst starten met het gebruiken van de app. Ook hebben ze aan de hand van data ontdekt dat features binnen de app ook andere adoptie curves tonen.

ING richt zich op App onboarding email om feature (zoals vingerprint login) adopties te vergroten. Volgens een Google benchmark naar financiële apps vinden gebruikers vooral gebruiksgemak en snelheid belangrijk, daar focust ING zich ook op.

app-4
app-5

Reisplanner

NS heeft met de Reisplanner Xtra een van de meestgebruikte (OV) apps van Nederland. De app wordt in eigen beheer ontwikkeld en onderhouden door een klein team van 6 personen, het zogenaamde NS M-Lab. Product owner Joeri Vos vertelt hoe men werkt. LEAN werken, microservices, devops principes en cloud diensten zijn daarbij belangrijk. Ze gebruiken Amazon cloud. Vos: “Iedere product die je maakt is fout. Je moet leren en snel laten aanpassen. Ze kunnen in een half uur een update in de app live zetten (zeker bij Android, bij Apple ben je afhankelijk van de reviewers). Ze hebben een Google + beta community die ze continue helpt met feedback en beta versies. Daarnaast gaat de app care niet via een klanten helpdesk maar krijgen ze de feedback, klachten direct binnen.

Er waren paar primeurs in de lezing van Joeri Vos. NS komt binnenkort met:

- stap voor stap navigatie door het hele ov
- beschikbaar (openbaar) vervoer rond de huidige locatie, inclusief actuele beschikbaarheid
- direct een bericht bij in- of uitchecken en wanneer je dat bent vergeten

De dag werd afgesloten door Freek de Steenwinkel, lead product owner bij Tikkie. Volgens onderzoeken zijn er jaarlijks €20 miljard P2P (peer to peer) betalingen. Tikkie was niet de eerste op de markt. In het buitenland had je al soortgelijke apps en in Nederland stopten zowel de ING (met Twyp) als de Rabobank (met GRPPY) met een Tikkie-concurrent. Tikkie een ABN AMRO initiatief had vier doelstellingen:

  1. Moet naast de bank app leven, dat kan alleen als het simpel is.
  2. App moet “open” zijn, aan een kant heb je de app houder en de rest kan er gebruik van maken (niet iedereen hoeft de app te downloaden om ermee te kunnen werken)
  3. Het moet voor iedereen zijn > 60% van de gebruikers zijn bijv. geen ABN AMRO klant
  4. Je moet het leuk maken

Mensen vinden het leuk dat ze terugbetalen! Mensen zijn blij als ze betaald hebben. 80% van de gebruikers betaald binnen 1 dag terug.

Meeste downloads van de Tikkie app ontstaat op de bedankpagina. Een conversie van 20%. Stijging van aantal verzoeken is belangrijker dan aantal downloads. Net zoals Parkmobile (hoe vaker het gebruikt wordt, hoe beter). Tikkie is bezig met B2B oplossingen:

  • Incasso, via Tikkie was de gemiddelde betaaltijd 1h 20 min en via een mailing 6 dagen.
  • Conversational commerce: directe financiele afhandeling van bestellingen.
  • Mobile payments, betalen zonder in de rij te hoeven staan of je tafel te hoeven verlaten.
  • Donatie, gemakkelijk doneren met Tikkie. Geen cash? Geen probleem.

Binnenkort gaan ze ook E-Commerce oplossingen aanbieden. Online shoppen en afrekenen met een Tikkie. Geen online winkelwagentjes meer en geen wachtwoord/ login meer nodig.

Toekomst

Wat zijn apps? Volgens Dimitri Vleugel van Androidworld zijn Apps icoontjes op je telefoon. Jean-Paul Horn van iculture gaf aan dat in het verleden blogs/ berichten over apps veel werden gelezen (als er nieuwe apps werden gelanceerd). Dat is nu helemaal weg.

Bestaan apps in de toekomst? Of worden ze geheel vervangen door conversational interfaces zoals Amazon Echo, Google Home, Apple Homepod? Maar dat zijn toch geen apps werd er uit de zaal geroepen. Volgens sprekers uit de zaal hebben functionele apps, instant apps (eenmalig gebruik, momenteel alleen mogelijk voor Android) en stemcommando gestuurde apps de toekomst.

Meer content

Erdinç Saçan

Senior Docent ICT & Business, Coördinator Minor Digital Marketing @ Fontys Hogescholen Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijs...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies