​“Telefoon wordt vaste KPI”

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen december lanceerde Eilie Telecom de dienst VoIP Analytics: een manier om realtime telefooncontact te meten in Google Analytics. “Telefoon wordt een vaste KPI in adverteren en analytics”, voorziet Iebele Otten, eigenaar en oprichter van Eilie Telecom.

Welke behoefte vervult VOIP Analytics precies?
VoIP Analytics geeft marketeers en online marketingbureaus een completer beeld van het succes van een campagne. Ook leads via telefoon zijn namelijk rendement. Het grote probleem waren de hoge kosten om een telefoonnummer meetbaar te maken en het ontbreken van inzichten van de conversie via het telefoonkanaal.”

Telefoonnummers maken niet standaard onderdeel uit van een online marketing campagne. Dat verschilt. We hebben afnemers die de nummers op hun website of webshop plaatsen en zo meer insights krijgen in Google Analytics. Zij willen meten hoe vaak zij telefonisch worden benaderd vanaf de website of webshop.”

Hoe werk het precies?
We koppelen unieke telefoonnummers aan Google Analytics. De UA-code voeren wij in onze systeem in, de afnemers stelt een telefoonnummer in als doel binnen Google Analytics. FreshTV.nl heeft bijvoorbeeld 6 nummers afgenomen, door ieder nummer aan een verkeersbron te koppelen en als doel te benoemen kunnen zij op nummerniveau realtime zien hoeveel leads uit welk kanaal komen. Alle telefonische leads komen binnen op de gebruikelijke toestellen. Zo beperk je het aantal telefoontoestellen binnen je organisatie.”

Waarom is het belangrijk om de link tussen telefoon en website te leggen?
Marketeers en marketingbureaus willen graag de complete performance van een campagne in beeld hebben. Zij kunnen dan beter sturen binnen een campagne en verder optimaliseren. Als blijkt dat er binnen een campagne veel gebeld wordt, kan men er voor kiezen om de campagne te intensiveren. Ook landingspagina’s kunnen zo veel beter gevolgd worden. Een prospect wil niet altijd via een formulier in contact komen, soms wordt er juist liever gebeld. Vaak hebben bedrijven geen notie via welke pagina een prospect hen benaderd.”

Is het juist niet de trend dat we minder bellen en meer online regelen?
Vertrouwen blijft de belangrijkste factor bij een aankoop, dit geldt ook voor online. Door ‘telefoon’ prominent te promoten onderscheid je je in de markt. Laat zien dat je direct bereikbaar bent voor je prospects en klanten. Het zegt ook iets over je bedrijf. Ik verwacht dat bedrijven hier steeds meer op gaan inspelen, de online concurrentie is namelijk moordend en goede service en bereikbaarheid maken daarin het verschil.”

Wat heb je in de planning voor 2016?
We gaan VoIP Analytics medio 2016 uitbreiden met extra mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het meten van keywords die tijdens telefoongesprekken worden genoemd. Ook gaan we dit jaar VoIP Analytics lanceren binnen Duitsland en België. Ik droom ervan om VoIP Analytics als begrip neerzetten binnen de Nederlandse online-markt. Zodat webshopeigenaren, marketeers en marketingbureaus telefoon standaard meenemen in hun marketingmix en op waarde inschatten.”

Zie voor meer informatie de website VoIP Analytics.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies