Spotify gaat zich meer richten op aanbod aan podcasts

Spotify gaat zich meer richten op aanbod aan podcasts

En zou Gimlet Media willen kopen

Vorig artikel Volgend artikel

Spotify is in gesprek met Gimlet Media, de startup achter populaire podcasts als Crimetown en Reply All. Volgens berichten van verschillende media, waaronder Recode en de Wall Street Journal, is de muziekstreamingsdienst daarover aan het onderhandelen. Een overname zou Spotify helpen met de podcaststrategie en mogelijkheden bieden om op een andere wijze inkomsten te genereren.

Aanbod aan podcasts op Spotify

Op Spotify is al een ruim aanbod aan podcasts beschikbaar en dat blijft groeien, mede omdat het luisteren naar podcasts steeds populairder wordt. In de zomer van 2018 werd de eerste Nederlandse Spotify Original Podcast, De Woordenschat, gelanceerd. Het aanbod aan podcasts op Spotify is inmiddels al behoorlijk groot. Zowel Nederlands- als Engelstalige podcasts zijn te beluisteren.

Spotify pocasts

Verhalende en journalistieke podcasts

Met de overname van Gimlet Media wordt het aanbod aan verhalende podcasts een stuk groter. Het bedrijf maakt vooral verhalende en journalistieke podcasts, zoals Crimetown, Reply All en Heavyweight. Gimlet maakt en produceert ook fictieve verhalen, zoals Sandra en Homecoming. Spotify werkte al eerder samen met Gimlet Media, door hen de Spotify Original Podcasts te laten produceren.

Gimlet Media werd in 2014 gelanceerd door Alex Blumberg en Matt Lieber, twee radiomakers die eerder aan shows als This American Life, Planet Money en The Takeaway hadden gewerkt. Lieber vertelde Variety in 2017 dat het hun doel was om "de HBO voor audio te maken."

Meer focus op podcasts

Spotify kijkt al langer naar mogelijkheden om het aanbod aantrekkelijk te houden en meer aan te bieden dan alleen muziek. Met podcasts slagen ze daarin, maar ze zijn niet de enige aanbieder. De concurrentie is behoorlijk groot. Het is voor de streamingsdienst misschien ook een manier om op een andere manier inkomsten te genereren. Gimlet verdient zijn geld met de verkoop van advertenties en de ontwikkeling van gesponsorde podcasts.

Spotify is niet de enige streamingdienst meer podcasts op wil nemen in de programmering. Concurrent Pandora (alleen in de Verenigde Staten beschikbaar) heeft niet alleen geïnvesteerd in zijn eigen originelen, maar ook een specifiek aanbevelingssysteem opgebouwd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies