Nokia is een miljard waard, maar dat maakt ze nog niet succesvol

Nokia is een miljard waard, maar dat maakt ze nog niet succesvol

HMD Global bouwt wel iets op in twee jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Nokia is sinds twee jaar terug op de mobiele markt, maar inmiddels is Nokia alleen nog een naam. HMD, een bedrijf uit Finland, heeft toen de naam opgekocht en gisteren maakten ze bekend dat ze inmiddels meer dan een miljard waard zij, nadat ze 100 miljoen ophaalden bij investeerders. Dat is nogal wat voor een startup, maar dat wil nog niet zeggen dat ze al waanzinnig veel winst maken.

Het tegenovergestelde zelfs: HMD maakte afgelopen jaar 65 miljoen verlies op een omzet van 1,8 miljard euro. Nou is dat nog steeds niet slecht voor een bedrijf dat nog in de opstartfase zit, maar het wordt wel geholpen door de vele ex-Nokia-medewerkers die in HMD zitten. Er is wel nogal wat verloop, want de CEO die het bedrijf mede oprichtte is afgelopen jaar al vervangen.

Featurephones

Nokia verkoopt vijf verschillende smartphones en drie zogenaamde 'featurephones' zoals de uit het graf herrezen Nokia 3310. Die kunnen niet zo veel als een smartphone, maar zijn wel lekker goedkoop en er zijn genoeg markten die nog steeds zitten te wachten op dat soort telefoons. Het helpt natuurlijk ook dat de klassieke Nokia-designs nog steeds aanspreken en zeker bij de oudere generatie een soort rare nostalgie triggeren.

Slimmer worden

Het lijkt dus allemaal prima te gaan. HMD is van plan om een hoop (van het net ophaalde) geld in marketing te steken, zodat ze kunnen gaan meespelen op het wereldtoneel als het gaat om smartphones. Hun propositie is niet veel anders dan die van een OnePlus: goede en mooi uitziende Android telefoons maken die niet te veel kosten.

De telefoons verkopen prima: Nokia heeft in 2017 50 miljoen telefoons verkocht, al zeggen insiders wel dat er op de featurephones niet al te veel verdiend wordt en het bedrijf eigenlijk minstens 50 miljoen smartphones moet verkopen om winst te kunnen gaan maken. Nokia mag dan wel regeren met hun 'domme' telefoons, maar als ze willen blijven overleven en die waarde die ze hebben waarmaken, moeten ze wel snel smartphones gaan verkopen, en veel ook.

[Afbeeldingen © Nokia]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies