Mobile First: in 2018 moet je voorop lopen

Mobile First: in 2018 moet je voorop lopen

Vorig artikel Volgend artikel

Marketeers kunnen het beamen: het grootste aandeel aan internetverkeer is vandaag de dag afkomstig van een mobiel apparaat. Hier heb je vast al op ingespeeld met een responsive webdesign, maar wist je dat je nog een stap verder kunt gaan? Met mobile first. Consumentencollectief UnitedConsumers ging je al voor.

Mobile first is een strategie die helemaal inspeelt op de mobiele gebruiker”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.com. Tablets en laptops worden minder gebruikt, terwijl de schermen van mobiele telefoons steeds meer ruimte innemen. Werd er eerst bij het ontwerpen van een website nog vooral naar de desktopversie gekeken met een aangepast responsive design, is nu het mobiele apparaat het uitgangspunt voor het design van de website. “Enkel een responsive design is niet meer voldoende. De afbeeldingen op onze nieuwe website zijn helemaal afgestemd op mobiele apparaten, waardoor de website nóg sneller laadt. En dat beloont Google met een hogere ranking.”

Het aandeel aan websiteverkeer dat van een mobiel apparaat komt neemt steeds meer toe. Een jaar geleden kwam 31,48 procent in Nederland al vanaf een mobiel apparaat, vandaag de dag is het 33,2 procent. Wereldwijd is dat percentage nog hoger: in maart 2018 kwam maar liefst 51,56 procent van het internetverkeer vanaf een mobiele telefoon (bron: Statcounter). Wereldwijd ligt het verkeer vanaf een iPad weer wat lager dan in Nederland: 4,18 procent.

Google weet dat dondersgoed en komt binnenkort dan ook met een mobile first index: webpagina’s die helemaal geoptimaliseerd zijn op een mobiel device zullen hoger in de resultaten komen. Consumentencollectief UnitedConsumers koos er onlangs dan ook voor de website om te bouwen naar een mobile first webdesign.

Progressive Web App

UnitedConsumers wil haar klanten het idee geven dat hun vaste lasten gewoon in hun broekzak zitten. “Tijdens het ontwerpen van de website is eerst het mobiele ontwerp gemaakt”, aldus Van Selms. Hierbij is gekozen voor een website die oogt en voelt als een app, maar dat in wezen toch niet is: een Progressive Web App. “Zo hoeven gebruikers geen app te downloaden, maar kunnen ze de website gewoon als app gebruiken. Het enige wat ze hiervoor hoeven te doen is de website opslaan op hun homescreen. “Wanneer de website twee keer wordt bezocht vraagt het toestel zelf of er een snelkoppeling gemaakt moet worden.” De Progressive Web App kan voor Google Chrome gebruikers sinds versie 57 worden gebruikt. Met de iOS 11.3-update van begin maart krijgen ook Safarigebruikers toegang tot de Progressive Web App. Windowsgebruikers krijgen naar verwachting in het begin van de lente van 2018 een update naar Windows 10 met ondersteuning voor Progressive Web Apps. Ook Firefox 58 voor Android biedt ondersteuning.

De voordelen van een Progressive Web App

De PWA heeft veel voordelen. “In de toekomst kunnen we voor ieder product een pushmeldingen sturen en ons aanbod aanpassen op de locatie van de gebruiker. Bijvoorbeeld door een melding te geven wanneer ze in de buurt zijn van een tankstation waar met korting kan worden getankt. Hiermee wordt het gebruik van de tankkaart gestimuleerd en het is net een extra beetje service.” De app maakt gebruik van cookies, waardoor hij na een tijdje gebruiken ook offline werkt. “En dankzij het https-protocol is hij heel erg veilig, wat de drempel wegneemt om er een te gebruiken.” De PWA heeft veel gebruiksgemak. Consumenten hoeven geen updates te doen, wat bij een app wel het geval is. Ook neemt de PWA geen opslagruimte in en juist die ruimte is vaak een drempel voor consumenten om een app niet te downloaden.

Gebruiksgemak op één

De bezoeker zit na het inloggen op de website in één oogopslag welke producten al worden afgenomen en welke nog niet. Een rekenmodule laat zien hoeveel je jaarlijks extra kunt besparen door één van onze andere producten af te sluiten.“De producten met een vinkje zijn actief, die met een slotje zijn inactief. Daarnaast kun je snel zien wat je al gespaard hebt of welke producten nog in behandeling zijn.”

UnitedConsumers heeft vijf producten: energie, zorgverzekering, autoverzekering, mobiel, tanken en gsm. Deze producten staan op de homepage meteen bovenaan, zodat er niet onnodig gezocht hoeft te worden. “Dit is gedaan met de gedachte in het achterhoofd dat de mobiele gebruiker een korte aandachtspanne heeft. Hij wil snel antwoord op zijn vraag en snel vinden wat hij zoekt. Geen onnodige poespas meer en eenvoudig zien wat je nodig hebt.”

Een desktopgebruiker zal meer op zoek zijn naar wat meer achtergrondinformatie en heeft de tijd om alles rustig in zich op te nemen. Deze zal sneller op zoek zijn naar een video of artikel, vandaar dat op de desktopversie ook een bedrijfsanimatie te zien is en meer content bevat dan de mobiele versie (voorbeeld). De mobiele versie geeft – in het geval van een nieuwe gebruiker – de vijf producten en het bespaar tegoed weer en de contactgegevens van het bedrijf.

Na inloggen niet meer op commerciële pagina

Een andere innovatieve verandering is het feit dat er na het inloggen is gekozen voor een niet-commerciële omgeving. “De terugkerende bezoeker die al is ingelogd ziet een andere startpagina dan een bezoeker die niet ingelogd is. De ingelogde bezoeker start namelijk niet in de commerciële omgeving, maar meteen in de ‘mijn omgeving’.” Dit is een verandering die nog niet veel websites hebben toegepast. Deelnemers kunnen zo op een speelse manier kennis maken met de kortingsdiensten, wat de customer experience bevordert.

De komende tijd zal de website getest worden en zullen er eventuele verbeteringen worden doorgevoerd. Verschillende gebruikers zijn gevraagd de website te testen en feedback in te sturen.

[Afbeelding © weedezign - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies