Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties


Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is dat niet, want heel wat jaren geleden is een vergelijkbaar concept ook al eens geprobeerd. Dat werd geen succes en ik moet me sterk vergissen, maar ik denk dat het aanbod van Boost Mobile ook geen lang en succesvol leven beschoren is.

Boostcoins verdienen

Het lijkt natuurlijk een schot in de roos, en een uitkomst voor klanten met een (hoge) telefoonrekening, om korting te bedingen in ruil voor het kijken naar advertenties en gebruikmaken van andere diensten. In de praktijk betekent dit echter, zo was het in ieder geval heel wat jaren geleden, dat je nogal wat tijd moet investeren en diensten moet tolereren om een paar euro te verdienen.

Boost Mobile klanten die korting willen bedingen moeten straks de BoostOne app installeren. Daar kunnen ze dan kiezen voor de diensten die ze in ruil voor korting gaan gebruiken. De beloning wordt ‘uitbetaald’ in zogenoemde Boostcoins. Boost Mobile geeft nog geen exacte details over het verdienmodel voor de klanten, is wel al bekend dat de Boostcoins die je kunt verdienen een waarde hebben van 1 dollarcent.

Advertenties, games en diensten

Hoeveel games, advertenties en andere diensten die je precies moet kijken, spelen en tolereren om, bijvoorbeeld, 10 dollar korting te verdienen, is niet bekend. CNET weet wel al te melden dat het kijken naar een advertentie van enkele seconden, maximaal 1 Boostcoin oplevert. Voor 10 dollar korting zou je dan dus 1000 advertenties moeten kijken, nog los van het feit of het platform die aantallen al dan niet kan aanbieden.

Hoeveel Boostcoins je straks kunt verdienen met gamen en ‘interactie met adverteerders’, is ook nog niet bekend. En welke interactie is dat dan? Nieuwsbieven? E-mail advertenties? Het aanvragen van offertes? Er wordt wel al gesproken over het spelen van bepaalde games waarvoor je dan een beloning van 100 tot 500 Boostcoins kunt krijgen. Maar, hoeveel tijd je dan moet besteden aan de game, is niet duidelijk. Veel details moeten dus nog bekendgemaakt worden. Ook is nog niet bekend of er een limiet geldt voor de maximale korting die je kunt verdienen. Kortom, er is nog veel onduidelijk.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten

Google heeft de advertentieregels aangepast om een nieuwe manier van adverteren op toestellen met Android te stoppen: advertenties op je vergrendelscherm. Het is één ding om in een gratis app advertenties te tonen, maa...

Mobile01.12.2017

Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten