Mobiele data delen met je familie? Vodafone denkt dat het werkt

Mobiele data delen met je familie? Vodafone denkt dat het werkt

Nieuw abonnement laat data delen met vijf mensen

Vorig artikel Volgend artikel

Veel mobiele providers zoals KPN en T-Mobile bieden inmiddels een onbeperkt mobiel data-abonnement aan, maar Vodafone doet daar voorlopig nog niet aan mee. Ze hebben wel iets anders bedacht om datagebruik makkelijker te maken voor hun klanten: het familieabonnement Red Together.

Het is een interessant concept: een mobiel abonnement waarin je hele databundel gedeeld wordt met familieleden. Het zou er voor moeten zorgen dat je altijd genoeg data hebt om de maand door te komen, zonder dat je structureel te veel afneemt omdat je bang bent dat je een keer tekort komt. Familieleden gebruiken we hier in meest losse zin trouwens: je kunt het abonnement afsluiten met willekeurige telefoonnummers, dus je hoeft niet in één huis te wonen of te bewijzen dat je familie bent voor Red Together.

Hoe werkt het?

Het standaard Red Together-abonnement kost 45 euro per maand en daar krijg je dan 40 GB aan data voor. Op zich geen goede deal, maar het wordt interessanter naarmate je meer mensen aansluit. Een 'familie' kan bestaan uit maximaal vijf nummers, maar na het standaardabonnement kost elke extra aansluiting 15 euro per maand. Een snelle rekensom laat dan zien dat je met een maximale 'familie' 21 euro per maand betaalt en daar krijg je dan, er van uitgaande dat het een beetje eerlijk verdeeld wordt, 16 GB aan data voor. Met vier, drie en twee personen verschuift die prijs naar respectievelijk 22,50, 25 en 30 euro per maand.

Als je de mensen bij elkaar krijgt om aan de bodemprijs te komen is dat competitief met de andere aanbieders, maar het wordt (zoals met alles bij Vodafone) een stuk beter als degene die het abonnement aanvraagt ook bij Ziggo zit. Dan krijg je een beetje korting en dubbele data en dan heeft iedereen ineens 32 GB aan data voor 20 euro per maand. Dat is een hele goede deal, maar je geeft er wel iets voor op als je geen echte familie bent.

Keep it in the family

Het is namelijk zo opgezet dat degene die het hoofdabonnement afsluit de volledige controle heeft over het abonnement: de rest hangt er aan vast. De 'chef' kan bepalen welk nummer hoeveel data krijgt per maand en de datastroom zelfs helemaal afknijpen. Dat is in een familiesetting natuurlijk ideaal: zo kun je de kids een beetje temperen als ze te veel data gebruiken en daarnaast in het oog houden wat er allemaal doorheen gaat.

Een ander nadeel is wel dat alle contracten op naam van de hoofdaanvragen staan. Dat betekent dat je dus voor welke groep dan ook onderling de verrekening voor het abonnement moet doen en als er iemand niet betaalt (nogmaals, vooral een probleem bij niet-familie-groepen) moet je het zelf oplossen. Voordeel is wel dat elk aanhangend abonnement maandelijks opzegbaar is, dus ook bij wanbetalende vrienden of familie is het probleem relatief snel opgelost.

Privacy issues

Het is op de bestelpagina bij Vodafone niet helemaal duidelijk, maar volgens Bright is het ook nog zo dat de beheerder de belhistorie van iedereen in de groep kan bekijken. Dat is natuurlijk wel een stukje privacy wat je dan moet opgeven om goedkoop veel data te krijgen en dat zal niet iedereen OK vinden, zelfs niet in een echte familie.

Als dat echter geen probleem is én je ook bij Ziggo zit én je vijf mensen bij elkaar kunt zoeken die willen meedoen is dit wel een hele goede deal, maar het heeft wel wat voeten in de aarde. Abonnementen omzetten, betalingen regelen, noem het maar op. Veel moeite, maar dan heb je daarna wel veel data voor weinig geld, en dat is misschien best even wat moeite waard.

[Afbeeldingen © Vodafone]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies