Mobile02.04.2016

Met welke merken willen consumenten WhatsApp’en?


Bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Deze populaire applicatie wordt steeds vaker beschouwd als belangrijkste communicatiekanaal. Bedrijven spelen hier dan ook op in, door WhatsApp zakelijk in te zetten. Consumenten kunnen op deze manier in contact komen met allerlei bedrijven, en bij voorkeur: hun love brands. Maar, met welke merken willen consumenten nu eigenlijk WhatsAppen?

Marktverkenning

Er zijn 63 respondenten blootgesteld aan een persoonlijke vragenlijst over WhatsApp gebruik. De ondervraagden omvatten consumenten variërend van 11 t/m 89 jaar. De consumenten is vooral gevraagd naar top-of-mind gedachten en wensen. Opvallend hieruit is, dat van alle organisaties die genoemd zijn, een groot gedeelte de retail branche betreft. Van deze respondenten wil maar liefst 41,27 % graag een appje ontvangen van een merk uit deze retail branche. De retail branche is erg breed en omvat een groot scala aan merken. Veel merken zijn niet onder te verdelen in één branche, maar in meerdere. In onderstaande tabel is te zien van welke bedrijven consumenten graag WhatsApp-berichten willen ontvangen, waarbij sommige bedrijven zijn opgedeeld in meerdere branches.

we-ask
we-ask

Niet een heel verrassend, maar wel een opvallend gegeven is dat de bedrijven voornamelijk ‘love brands’ zijn. Merken roepen emoties op bij consumenten. Als er relatief veel positieve emotie ervaren wordt, dan spreken we van een ‘lovebrand’. De betrokkenheid van een consument bij lovebrands ligt relatief gezien hoger dan bij andere merken. Consumenten kunnen zo enthousiast worden over het desbetreffende, inspirerende merk dat zij ook meer voor zouden doen.

Veelgenoemde merken

De respondenten werd allemaal de volgende vraag gesteld:

“Van welk merk zou jij het relevant/leuk vinden om een appje te ontvangen?”

De onderstaande merken waren hierbij een populair antwoord en werden dan ook vaak genoemd.

merken
merken

Inzetten WhatsApp Fashion branche

De ondervraagden werd ook de vraag gesteld wat voor soort content zij graag zouden willen ontvangen. De uitkomsten hier liggen voornamelijk op het ontvangen van informatie en het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen. Voor de fashion hebben we een aantal voorbeelden uitgewerkt.

0612
0612

1. 06-12121212

“SALE SHOPPING – half the money, double the fun!”

Omdat jij één van onze trouwe WhatsApp stars bent, mag jij mee kiezen in de sale artikelen 😉 Welke van bovenstaande twee outfits zou jij het liefst in de sale terugzien? App nu #A of #B. See you soon!

WhatsApp tool voor marktonderzoek.

2. 06-13131313

Spraakbericht:

<Yesyes! Today is your lucky day. Jaaaaaaajaaaaa, en niet alleen vandaag. Omdat jij onze trouwe WhatsApp star bent, krijg je deze HELE week op vertoon van dit spraakbericht 10% korting op de gehele collectie. See you soon!>

WhatsApp tool voor campagnes

3. 06-14141414

Goodmorning! Voor de vroege vogels onder ons.. Weet jij al wat je aan doet vandaag? Bij deze een kleine inspiratie vanuit ons. See you soon!

WhatsApp tool voor zenden van inspiratie

Conclusie

Het onderzoek duidt uit dat de vraag onder respondenten positief is naar het WhatsApp’en met bedrijven, vooral uit de retail en de fashion branche. Slechts 17,98 % wil geen contact via WhatsApp met bedrijven. Het onderzoek kan dus aanzet geven tot een uitgebreider onderzoek waarbij vastgesteld kan worden of bij een grotere groep respondenten deze resultaten nog steeds zo positief zijn. Dit zou voor nieuwe inzichten kunnen zorgen voor bedrijven die graag het één-op-één contact met hun klant aan zouden gaan.

Aanbeveling

WhatsApp biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven. Zo kan het onder andere ingezet worden als marktonderzoekstool, marketingcampagne, zendmiddel en inspiratie. Er zijn zelfs bedrijven die de applicatie inzetten als social wall op events. Kortom, het is een verrijking voor ieder bedrijf om zich te verdiepen in de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp, de meest populaire applicatie van dit moment.

Deze blogpost is geschreven door Kristie van Kemenade.

Verder lezen over Bedrijven

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

Kanban: je hebt er misschien weleens van gehoord. Zeker in een corporate omgeving wordt er vaak met Kanban gewerkt. Maar vaak wordt het niet volop ingezet: het is namelijk op veel meer banen van toepassing dan mensen vaa...

Online13.02.2024

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Eind 2023 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 1,5 miljoen mensen als zelfstandige werkzaam. Het overgrote deel hiervan biedt producten of diensten aan als zzp’er, een zelfstandige zonder person...

DC Business31.01.2024

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Verder lezen over WhatsApp

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

WhatsApp heeft net de mogelijkheid uitgerold om meer chats te kunnen pinnen. Dat had het al voor 3 chats, maar nu zijn dat er 5. Er komen binnenkort meer nieuwe mogelijkheden naar de messenger, waarbij de focus van Whats...

Mobile28.03.2024

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

WhatsApp heeft al jaren mogelijkheden om je tekst er net even anders uit te laten zien. Helaas kun je geen ander lettertype kiezen dat andere mensen dan ook zien (dit is namelijk altijd het lettertype dat mensen voor hun...

Social Media22.02.2024

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat. 1. Meer zichtbaarheid...

Social Media16.02.2024

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

WhatsApp gaat in Europa veranderen. De messenger heeft mede door de ‘poortwachter’-status die het ontving van de Europese Unie de taak om te zorgen dat WhatsApp-berichten ook in andere apps kunnen worden gelezen. Dat...

Social Media12.02.2024

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

Wat is jouw gebruikersnaam?
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Je kent ze wel, die bordjes in woonwijken waar op staat: “Attentie! WhatsApp-buurtpreventie”. Je weet dan dat de bewoners fanatiek genoeg zijn om met zijn alleen een WhatsApp-groep te hebben waarin bijvoorbeeld wordt...

Social Media07.12.2023

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code

Of het nou je kinderen zijn die af en toe je telefoon gebruiken om spelletjes te doen, of je partner die het gebruikt om jullie smarthome aan te sturen: soms wil je liever niet dat iemand in je berichten kijkt. En dat ho...

Social Media01.12.2023

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code