Mobile02.04.2016

Met welke merken willen consumenten WhatsApp’en?


Bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Deze populaire applicatie wordt steeds vaker beschouwd als belangrijkste communicatiekanaal. Bedrijven spelen hier dan ook op in, door WhatsApp zakelijk in te zetten. Consumenten kunnen op deze manier in contact komen met allerlei bedrijven, en bij voorkeur: hun love brands. Maar, met welke merken willen consumenten nu eigenlijk WhatsAppen?

Marktverkenning

Er zijn 63 respondenten blootgesteld aan een persoonlijke vragenlijst over WhatsApp gebruik. De ondervraagden omvatten consumenten variërend van 11 t/m 89 jaar. De consumenten is vooral gevraagd naar top-of-mind gedachten en wensen. Opvallend hieruit is, dat van alle organisaties die genoemd zijn, een groot gedeelte de retail branche betreft. Van deze respondenten wil maar liefst 41,27 % graag een appje ontvangen van een merk uit deze retail branche. De retail branche is erg breed en omvat een groot scala aan merken. Veel merken zijn niet onder te verdelen in één branche, maar in meerdere. In onderstaande tabel is te zien van welke bedrijven consumenten graag WhatsApp-berichten willen ontvangen, waarbij sommige bedrijven zijn opgedeeld in meerdere branches.

we-ask
we-ask

Niet een heel verrassend, maar wel een opvallend gegeven is dat de bedrijven voornamelijk ‘love brands’ zijn. Merken roepen emoties op bij consumenten. Als er relatief veel positieve emotie ervaren wordt, dan spreken we van een ‘lovebrand’. De betrokkenheid van een consument bij lovebrands ligt relatief gezien hoger dan bij andere merken. Consumenten kunnen zo enthousiast worden over het desbetreffende, inspirerende merk dat zij ook meer voor zouden doen.

Veelgenoemde merken

De respondenten werd allemaal de volgende vraag gesteld:

“Van welk merk zou jij het relevant/leuk vinden om een appje te ontvangen?”

De onderstaande merken waren hierbij een populair antwoord en werden dan ook vaak genoemd.

merken
merken

Inzetten WhatsApp Fashion branche

De ondervraagden werd ook de vraag gesteld wat voor soort content zij graag zouden willen ontvangen. De uitkomsten hier liggen voornamelijk op het ontvangen van informatie en het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen. Voor de fashion hebben we een aantal voorbeelden uitgewerkt.

0612
0612

1. 06-12121212

“SALE SHOPPING – half the money, double the fun!”

Omdat jij één van onze trouwe WhatsApp stars bent, mag jij mee kiezen in de sale artikelen 😉 Welke van bovenstaande twee outfits zou jij het liefst in de sale terugzien? App nu #A of #B. See you soon!

WhatsApp tool voor marktonderzoek.

2. 06-13131313

Spraakbericht:

<Yesyes! Today is your lucky day. Jaaaaaaajaaaaa, en niet alleen vandaag. Omdat jij onze trouwe WhatsApp star bent, krijg je deze HELE week op vertoon van dit spraakbericht 10% korting op de gehele collectie. See you soon!>

WhatsApp tool voor campagnes

3. 06-14141414

Goodmorning! Voor de vroege vogels onder ons.. Weet jij al wat je aan doet vandaag? Bij deze een kleine inspiratie vanuit ons. See you soon!

WhatsApp tool voor zenden van inspiratie

Conclusie

Het onderzoek duidt uit dat de vraag onder respondenten positief is naar het WhatsApp’en met bedrijven, vooral uit de retail en de fashion branche. Slechts 17,98 % wil geen contact via WhatsApp met bedrijven. Het onderzoek kan dus aanzet geven tot een uitgebreider onderzoek waarbij vastgesteld kan worden of bij een grotere groep respondenten deze resultaten nog steeds zo positief zijn. Dit zou voor nieuwe inzichten kunnen zorgen voor bedrijven die graag het één-op-één contact met hun klant aan zouden gaan.

Aanbeveling

WhatsApp biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven. Zo kan het onder andere ingezet worden als marktonderzoekstool, marketingcampagne, zendmiddel en inspiratie. Er zijn zelfs bedrijven die de applicatie inzetten als social wall op events. Kortom, het is een verrijking voor ieder bedrijf om zich te verdiepen in de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp, de meest populaire applicatie van dit moment.

Deze blogpost is geschreven door Kristie van Kemenade.

...

Verder lezen over Bedrijven

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

In Nederland schijnen steeds meer startups te verdwijnen. Ze pakken hun biezen en wel om deze vijf redenen.

Startups10.12.2024

5 redenen waarom Nederlandse startups verdwijnen

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Teambuilding is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Het gaat verder dan alleen maar een leuke dag samen doorbrengen; het versterkt de banden tussen collega's, verbetert de communicatie en verhoogt de algehele productiviteit. Door gezamenlijke activiteiten te ondernemen buiten de kantooromgeving, krijgen teamleden de kans om elkaar op een andere manier te leren kennen. Dit kan verborgen talenten en sterke punten aan het licht brengen die normaal niet zichtbaar zijn tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

DC Business09.12.2024

Het belang van teambuilding voor een sterk team

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Verder lezen over WhatsApp

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

Hoe houd je overzicht in je WhatsApp-gesprekken? Met de nieuwe optie om je chats te categoriseren zodat je ze makkelijker kunt vinden.

Social Media01.11.2024

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om vindbaar te zijn, maar dat wordt beter.

Social Media28.10.2024

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

Meta zal geheel volgens de Europese regels binnenkort toestaan om berichten te lezen en te beantwoorden binnen WhatsApp, die helemaal niet vanuit WhatsApp afkomstig zijn.

Online09.09.2024

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

WhatsApp wil stalkers aanpakken. De chat-app lijkt te werken aan een functie waarmee onbekende nummers je maar een x aantal keer een berichtje mogen sturen.

Social Media20.08.2024

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd

Geen idee hoe je in een groep terechtkomt? Dat gaat nu veranderen. WhatsApp vertelt je wie het was die jou heeft toegevoegd.

Social Media11.07.2024

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd