De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ben jij ING-klant en pin jij net even te vaak je koffie bij Starbucks? Als The Coffee Company adverteerder is, dan krijg je -omdat je blijkbaar koffiedrinker bent- advertenties te zien van The Coffee Company binnen je internetbankieren. Voel je je onaangenaam bij dat idee? Dat kan kloppen, dat is namelijk gelukkig niet wat ING gaat doen. Maar, de bank met de leeuw gaat wel op andere manieren reclame op je betaalverkeer baseren.
Het bovenstaande voorbeeld gaat niet gebeuren bij ING, omdat het de privégegevens alleen zal gebruiken om te adverteren voor eigen diensten. Dat maakt het enerzijds wat minder agressief, maar het gaat alsnog best ver. Stel dat jij kinderen hebt en daarvoor dus kinderbijslag ontvangt, dan zal de ING je advertenties laten zien voor een kinderspaarrekening.
Een nieuwe privacyverklaring
In de nieuwe privacyverklarin (PDF) van de bank staat dat ING “op basis van de persoonlijke situatie van de klant -zoals betaalgegevens- brieven, e-mails of sms-berichten kan sturen met een aanbieding van een product of dienst”. Bovendien schrijft het ook dat het de klant “een dergelijke aanbieding kan laten zien op haar websites of mobiele apps en sites en apps van anderen”. Hier komen er toch ‘anderen’ bij, maar ING geeft aan dat derden, zoals in het bovenstaande voorbeeld Starbucks en The Coffee Company, geen inzicht krijgen in je betaalverkeer, aldus een woordvoerder tegenover Nu.nl.
Maar, heb je veel geld op je rekening staan, dan zal de bank je advertenties tonen waarin je wordt gewezen op de beleggingsmogelijkheden. Hoewel de ene klant deze nogal invasieve manier van adverteren prettig en persoonlijk zal vinden, is het voor een ander mogelijk onaangenaam. Wij vragen ons bovendien af: kunnen klanten zo gaan ontdekken in welke ‘hokje’ ze zitten bij de bank? Met andere woorden -en enigszins gechargeerd-: moet je je beledigd voelen als je geen beleggingsmogelijkheden-advertentie voorbij ziet schuiven?
Autoriteit Persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat zich nog buigen over de zaak, al is het privacystatement van ING er al naar aangepast. Wil je trouwens niet dat ING je via deze weg benaderd, dan is het mogelijk om deze manier van adverteren uit te schakelen. Dat doe je in je account bij privacyinstellingen.
[Afbeelding via ING Nederland]
Verder lezen over ING
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurOnline16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningMobile01.09.2022
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat
Mobile07.07.2022
ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022
Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023
De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023