ING baseert reclames binnenkort op je betaalverkeer

ING baseert reclames binnenkort op je betaalverkeer

Vorig artikel Volgend artikel

Ben jij ING-klant en pin jij net even te vaak je koffie bij Starbucks? Als The Coffee Company adverteerder is, dan krijg je -omdat je blijkbaar koffiedrinker bent- advertenties te zien van The Coffee Company binnen je internetbankieren. Voel je je onaangenaam bij dat idee? Dat kan kloppen, dat is namelijk gelukkig niet wat ING gaat doen. Maar, de bank met de leeuw gaat wel op andere manieren reclame op je betaalverkeer baseren.

Het bovenstaande voorbeeld gaat niet gebeuren bij ING, omdat het de privégegevens alleen zal gebruiken om te adverteren voor eigen diensten. Dat maakt het enerzijds wat minder agressief, maar het gaat alsnog best ver. Stel dat jij kinderen hebt en daarvoor dus kinderbijslag ontvangt, dan zal de ING je advertenties laten zien voor een kinderspaarrekening.

Een nieuwe privacyverklaring

In de nieuwe privacyverklarin (PDF) van de bank staat dat ING “op basis van de persoonlijke situatie van de klant -zoals betaalgegevens- brieven, e-mails of sms-berichten kan sturen met een aanbieding van een product of dienst”. Bovendien schrijft het ook dat het de klant “een dergelijke aanbieding kan laten zien op haar websites of mobiele apps en sites en apps van anderen”. Hier komen er toch ‘anderen’ bij, maar ING geeft aan dat derden, zoals in het bovenstaande voorbeeld Starbucks en The Coffee Company, geen inzicht krijgen in je betaalverkeer, aldus een woordvoerder tegenover Nu.nl.

Maar, heb je veel geld op je rekening staan, dan zal de bank je advertenties tonen waarin je wordt gewezen op de beleggingsmogelijkheden. Hoewel de ene klant deze nogal invasieve manier van adverteren prettig en persoonlijk zal vinden, is het voor een ander mogelijk onaangenaam. Wij vragen ons bovendien af: kunnen klanten zo gaan ontdekken in welke ‘hokje’ ze zitten bij de bank? Met andere woorden -en enigszins gechargeerd-: moet je je beledigd voelen als je geen beleggingsmogelijkheden-advertentie voorbij ziet schuiven?

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat zich nog buigen over de zaak, al is het privacystatement van ING er al naar aangepast. Wil je trouwens niet dat ING je via deze weg benaderd, dan is het mogelijk om deze manier van adverteren uit te schakelen. Dat doe je in je account bij privacyinstellingen.

[Afbeelding via ING Nederland]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies