Het sterkste wapen van Apple was het afgelopen jaar geen product

Het sterkste wapen van Apple was het afgelopen jaar geen product

Vorig artikel Volgend artikel

Het is niet de lancering van nieuwe producten die het succes van Apple verklaren. Integendeel, veel analisten maken zich juist zorgen over de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van de iPhone. Maar waar Apple het voorbije jaar wel in uitblonk, was het uitzetten van strategieën om nieuwe markten te veroveren. Met de ontwikkelingslanden en de bedrijfswereld heeft Apple de afgelopen periode 2 bijzonder veelbelovende en mogelijk gigantische afzetmarkten in het vizier genomen.

Bric-landen

In China slaagde Apple erin zijn iPhone-verkopen in een jaar tijd te verdubbelen tot 14 miljoen exemplaren. In Brazilië, een ander belangrijk Bric-land, wist het bedrijf 97% meer producten te verkopen dan een jaar geleden. " De groei in deze landen was absoluut verbazend," zo benadrukte Tim Cook, CEO van Apple, in een telefoongesprek met analisten. "De verkopen groeiden er drie tot vier keer sneller dan hetgeen analist IDC had voorspeld."

Online werd er dit jaar zelfs meer verkocht in China dan de voorbije 5 jaar samen. Het bedrijf hoopt volgend jaar in China ook 40 fysieke winkels te kunnen openen.

Terwijl sommige analisten zich zorgen maken over de afhankelijkheid van Apple van de iPhone, boekt het bedrijf dus duidelijk winst met het aanboren van nieuwe markten. Ondertussen probeert het ook zijn productaanbod te diversifiëren, onder meer met de introductie van de Apple Watch en Apple Pay. Dat zijn mogelijk producten die dit jaar nog geen grote winsten zullen opleveren.

Zakelijke markt

Ook op de zakelijke markt heeft Apple enkele voorzichtig succesvolle eerste stappen gezet. Dankzij de samenwerking met IBM heeft het bedrijf op die markt veel geloofwaardigheid gewonnen.

Een tiental bedrijven zou al contracten hebben getekend om het bedrijfspakket van Apple te gaan gebruiken wanneer het product op de markt komt, terwijl nog eens een 130-tal andere partijen daarover met IBM in gesprek zouden zijn. De markt voor bedrijfsspecifieke applicaties zou de verkoop van de iPad enorm kunnen ondersteunen.

Ook analisten van Citigroup zeggen veel toekomst te zien in de bedrijfsmarkt voor Apple en te verwachten dat de onderneming in die sector grotere investeringen zal doen. Wanneer Apple en IBM samen een bedrijfsvriendelijke mobiele oplossing kunnen ontwikkelen, kan volgens analisten de verkoop van hardware worden gestimuleerd en zou een bron van nieuwe inkomsten kunnen worden aangeboord.

De aandelen van Apple stegen de voorbije 12 maanden met 61% in waarde.

apple-finance
Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies