Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Mond-aan-mond reclame is een belangrijke bron voor het ontdekken van smartphone-apps. Dat is de conclusie van een onderzoek van Google en het bureau Ipsos Media bij meer dan achtduizend frequente app-gebruikers. Onder meer werd vastgesteld dat de respondenten op hun smartphones gemiddeld zesendertig apps hebben geïnstalleerd.
Downloads vormen echter geen synoniem voor een daadwerkelijk gebruik. Er werd immers ook opgetekend dat slechts op 26 procent van de apps nagenoeg dagelijks een beroep wordt gedaan. Eén kwart van de apps blijkt na de installatie zelfs nooit meer gebruikt te worden.
App Store
Uit het onderzoek bleek dat 52 procent van de ondervraagden de apps hebben leren kennen door vrienden, familie en collega’s. Op de tweede plaats staat een bezoek aan de app store met een score van 40 procent. Verder volgen zoekmachines (27 procent), websites van bedrijven (24 procent) en televisie (22 procent).
Bij een bezoek aan de app store blijkt de prijs de meest belangrijke factor te zijn om tot een aankoop van de app over te gaan (80 procent). Daarnaast wordt ook gekeken naar de omschrijving van de app (62 procent), maar ook naar besprekingen en ratings (60 procent). Daarentegen laat slechts 43 procent zich leiden door gratis proefperiodes.
Consistente ervaring
De onderzoekers stelden vast dat ook de uiteindelijke beslissing om de app te downloaden vooral gebeurt op aanbevelingen van anderen (33 procent). Daarnaast laat 31 procent zich tot een download aanzetten omdat de app interessant of leuk lijkt, terwijl 24 procent zich laat inspireren door de vertrouwdheid met de producent of het merk.
Daarentegen vormen beloningen slechts voor 18 procent een reden om een app te downloaden. Wel geeft 30 procent van de ondervraagden toe bereid te zijn om het gebruik van een app te hervatten indien er bij een volgende aankoop een korting of een andere beloning zou worden voorzien. In retail en toerisme stijgt dat cijfer tot respectievelijk 47 procent en 40 procent.
De studie geeft ook aan dat apps een grotere kans maken om frequent gebruikt te worden indien ze het leven van de consument gemakkelijker maken. Ook duidelijke handleidingen zullen volgens de onderzoekers een frequent gebruik stimuleren, net zoals een boeiend en esthetisch design en een consistente ervaring op verschillende apparaten.
Verder lezen over App Store
Gaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Online23.05.2023
Apple App Store transparantierapport
Meer dan 6,1 miljoen nieuwe en geupdatete apps beoordeeld door AppleOnline19.05.2023
ChatGPT heeft officieel een iOS-app, maar blijf voorzichtig
Mobile25.04.2023
Binnenkort kun je apps buiten de App Store downloaden
Verder lezen over Apps
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023