Deze nieuwe reclamecampagne toont impact van Appen op de fiets

Deze nieuwe reclamecampagne toont impact van Appen op de fiets

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent de uitdrukking 'een kip zonder kop' waarschijnlijk wel. De letterlijke betekenis is zoiets als 'oerstom', zonder na te denken en erg dom redeneren. Dat zelfde gaat ook op voor mensen die in de auto zitten te appen. Maar niet alleen in de auto is dit redelijk kansloos en gevaarlijk. Ook op de fiets gedraag je je als een kip zonder kop als je op je smartphone zit te kijken terwijl je deelneemt aan het verkeer.

Nu heeft de uitdrukking 'kip zonder kop' alles te maken met Mike, een Wyandotte-haan die na zijn onthoofding nog 18 maanden leefde. De details kun je vinden op internet. Je speelt met je leven en met dat van anderen. In dit land vinden we dan ook nog dat fietshelmen niet verplicht zijn, dus de verdubbelaar (lees: extra gevaar) is ook aanwezig. Je moet het gewoon niet doen, dat is duidelijk.

Appen op de fiets verboden

De overheid heeft eindelijk het gevaar van appende fietsers ingezien want Minister Cora van Nieuwenhuizen zorgt dat appen op de fiets vanaf juli 2019 verboden wordt. De discussie die loopt is of deze maatregel echt gaat werken. De zuiderburen hebben inmiddels onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat fietsers blijven appen ondanks boetes. Een telecomprovider heeft nu de campagne 'Héy, flappdrol' bedacht en hoopt op deze manier hier iets aan te kunnen gaan doen.

Ruim 80 procent van de Nederlanders ergert zich aan appende mensen in het verkeer. Het probleem is dat we niet goed weten hoe we elkaar daar op aan kunnen spreken. De boodschap in de campagne is dat als je iemand ziet appen op de fiets, je hem of haar dan wakker schudt met: ‘Héy, flappdrol’. Eigenlijk is dat het enige zwakke puntje. Komisch om 'flapp' te gebruiken maar de impact van dit grapje kun je waarschijnlijk verwaarlozen.

Je koppie erbij houden

Als je appt op de fiets, ben je zoals we al schrijven niet helemaal goed bij je hoofd en gedraag je je als een kip zonder kop. Hoe gek en gevaarlijk dat ook is voor jezelf en voor anderen. Het telecombedrijf laat in de campagne mensen letterlijk zonder hoofd door het beeld rijden om juist je koppie er wel bij te houden op de fiets en het appen even te laten voor wat het is.

appen_zonder_kop
Appen op de fiets, niet meer doen dus!

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies