​De waarde van mobiel verklaard

​De waarde van mobiel verklaard

Vorig artikel Volgend artikel

Met de opkomst van smartphones en tablets gedurende de laatste tien jaar hebben ook bedrijven te maken gekregen met het gebruik van mobiele apparaten binnen de eigen bedrijfsmuren. Organisaties konden zich gelukkig prijzen met een leverancier als BlackBerry die beveiligde e-mail op de eigen smartphone aanbood en zo de beveiligingsrisico’s van de business in de perken hield.

Nieuwe zorgen voor de CIO

De ontwikkeling van de smartphone stond echter niet stil en geleidelijk konden de toestellen veel meer dan alleen mailen. Bovendien hadden gebruikers steeds hogere verwachtingen van hun smart device. CIO’s moesten zich bezig gaan houden met beveiliging, fragmentatie en kosten-batenanalyses. Bovendien groeide binnen de organisatie het idee dat mobiel ook ingezet kon worden voor de primaire werkprocessen, zoals in enterprise resource planning (ERP), customer relationship management (CRM) of human capital management (HCM). Kortom, nu bedrijven een beter begrip hebben van wat er op hen afkomt met de introductie van mobiliteit, kunnen ze zich richten op het volgende onderwerp op de agenda – mobiele bedrijfsapplicaties.

Op dit moment gebruiken organisaties twee verschillende soorten methodes bij het implementeren van mobiel binnen de eigen organisatie:

  1. Aanschaffen van standaard applicaties die zijn gebouwd voor specifieke platformen en ondersteund worden door softwareleveranciers. Deze applicaties leveren stabiele integratie, maar er zijn weinig mogelijkheden om van applicaties maatwerk te maken.
  2. Bouwen van eigen maatwerk applicaties. Er gaat daarbij wel behoorlijk wat tijd en aandacht zitten in het integratieproces.

Partijen die voor de eerste optie kiezen doen dat omdat ze vaak niet over de middelen beschikken om een full-mobility project aan te gaan. Het is zelfs mogelijk dat deze bedrijven geen goed beeld hebben van wat precies de mobiliteitswensen zijn. Een eenvoudig inzetbare oplossing is zodoende een quick win.

Partijen die in optie twee investeren hebben doorgaans een beter begrip van wat de business wensen op het gebied van mobiel precies zijn. Zij lopen echter vast op het ondersteunen van integraties. Hierdoor komt de IT-afdeling onder druk te staan en neemt het beveiligingsrisico toe.

mobile

De waarde van mobiel

Nu mobility verspreidt binnen bedrijven, is het duidelijk dat beide implementatiemethodes voordelen en nadelen hebben. Het optimale resultaat wordt bereikt door te kiezen voor het midden. Mobiliteit mag het IT-ecosysteem binnen het bedrijf niet verstoren, het zou juist een middel moeten zijn om bestaande processen te optimaliseren en nog efficiënter te maken.

Bedrijven zouden moeten kijken naar mobiele oplossingen die gebouwd zijn op gestandaardiseerde interfaces, waardoor ze niet interen op gedane investeringen. Hierdoor kunnen ze gebruik maken van technische ondersteuning, ongeacht of er budget of ruimte voor is. Een community van ontwikkelaars kan zich er dan mee bezighouden en de mogelijkheden van een mobiel platform echt tot leven laten komen.

Zodra de business een beter begrip heeft van enterprise mobility, zal IT van applicaties gaan verlangen dat ze makkelijk te implementeren zijn, direct te integreren zijn met systemen in het bedrijf en een scala aan beveiligingsprotocollen ondersteunen. Bedrijven zouden een partnerpartij moeten zoeken die in staat is hoogwaardige applicaties te ontwikkelen en deze hen expertise moeten gebruiken bij de keuze voor mobiele beheermiddelen.

De moderne CIO heeft vandaag de dag te maken met interessante transformaties die hen in staat stellen nieuwe diensten in hun organisatie mogelijk te maken. Mobiele applicaties kunnen specifieke ERP-, CRM- en HCM-functies ontsluiten die momenteel alleen op de desktop beschikbaar zijn en het bereik ervan laten toenemen.

Deze blogpost is geschreven door Edith Bevers, Sales Director Manufacturing & Distribution bij Infor.

[Afbeelding © Fotolia]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies