De kans bestaat dat je dit ‘nieuwe’ Chinese smartphone merk niet kent

De kans bestaat dat je dit ‘nieuwe’ Chinese smartphone merk niet kent

TCL betreedt na pogingen met BlackBerry nu onder eigen naam de smartphone markt

Vorig artikel Volgend artikel

TCL. Bij het horen van die merknaam, ja het is een merknaam, zul je misschien niet meteen aan een smartphone denken, toch? Maar ja, dat gold ooit ook voor Nokia toen de Finnen nog rubberlaarzen en kabelbomen maakten. Of het aanvankelijk onuitspreekbare Huawei. Waawei in China, Hoe-wa-wij in Nederland. Nieuwe merknamen moeten inburgeren om uiteindelijk gemeengoed te worden.

Met BlackBerry lukte het niet

Of dat ook voor TCL gaat gelden, zal moeten blijken, maar dit Chinese smartphone merk had er aanvankelijk zelf niet echt veel vertrouwen in. Voordat ze enige tijd geleden besloten om TCL op hun toestellen te zetten kochten ze namelijk eerst twee bekende, ‘failliete’ merknamen: BlackBerry en Palm. Twee (smart)phone merken van weleer. Of, beter gezegd, vergane glorie. TCL dacht met die bekende merknamen de smartphone markt te kunnen veroveren. Dat pakte echter ietwat anders uit. Waarom? Het doen herleven van oude successen is toch een stuk moeilijker dan gedacht. Vraag dat maar aan Microsoft en Nokia.

Enfin, BlackBerry kende haar grootste successen op de smartphonemarkt tussen 2009 en 2012. Met dank aan BlackBerry Messenger, of Ping, dat in die periode als een donderslag bij heldere hemel razend populair werd onder tieners. Binnen een jaar liep de helft van de middelbare schooljeugd met een BlackBerry te pronken, en vooral te Pingen. Daarvoor was BlackBerry hét zakelijke, e-mail telefoon bij uitstek. Na de komst van Whatsapp en andere, gratis, berichtendiensten was het snel gedaan met de populariteit van BlackBerry onder de tieners. Zo snel als ze de BlackBerry’s omarmd hadden, zo snel gooiden ze de toestellen ook weer aan de kant.

TCL kocht de licentie om het BlackBerry merk te mogen gebruiken in 2016 van de Canadese eigenaren. De Chinese fabrikant probeerde met toestellen als de KeyOne en Key2, smartphones met een fysiek toetsenbord – hét kenmerk van de BlackBerry’s van weleer – het merk weer tot een succes te maken. Tevergeefs, want in de zomer van 2020 kwam een einde aan het BlackBerry avontuur van TCL.

BBKeyOne-Header
De BlackBerry KeyOne bracht TCL niet het verwachte smartphone succes.

Met Palm lukte het ook niet

Min of meer in dezelfde periode dat TCL de BlackBerry merknaam overnam (onder licentie), sloot de fabrikant een vergelijkbare overeenkomst met Palm. De ietwat oudere lezers kennen wellicht nog de Palm PDA’s uit de jaren 90. Later maakte Palm ook smartphones, zoals de Treo 750, maar zonder al te veel succes.

De iPhone revolutioneerde de smartphone en dat betekende onder andere het einde voor Palm, dat toen niet (snel genoeg) mee veerde. TCL heeft tussen 2016 en 2018 meerdere keren gezinspeeld op een terugkeer van Palm als smartphone merk, maar dat is er nooit van gekomen. Waarschijnlijk speelde het uitblijven van het succes met de nieuwe BlackBerry’s daarbij een belangrijke rol.

Geld verdienen als OEM en met eigen merknaam

Bovendien, en dat is feitelijk waarmee de Chinese fabrikant haar geld verdiende, en verdient, is TCL al vele jaren een succesvolle OEM-fabrikant. Andere merken, waaronder Alcatel, laten daar hun toestellen produceren of kopen toestellen die TCL ontwikkeld en ‘plakken’ daar vervolgens hun eigen merknaam op. Dat doet TCL overigens niet alleen met smartphones, maar ook met andere producten zoals tv’s.

Uiteindelijk heeft TCL dus besloten om smartphones onder haar eigen merknaam in de winkels te leggen. Sinds deze week kun je bij een aantal (online) shops de TCL 20 SE, TCL 20 L en TCL 20 L+ vinden. Drie smartphones met prijskaartjes die variëren van 149 euro voor het instapmodel tot 299 euro voor het meest uitgebreide, mid-range model. De specificaties laten verder niets bijzonders zien. Beeldschermen van 6.7 tot 6.8 inch, octa-core processors met 4 tot 6GB RAM en multi-camera’s aan de achterzijde.

TCL-20L+
De TCL 20 L+, een dertien in een dozijn smartphone.

Typische goedkope, dertien in een dozijn, toestellen die nauwelijks opvallen. Of TCL daar de smartphone markt mee gaat veroveren? Mwah, die kans lijkt mij klein. Maar goed, je moet ergens beginnen natuurlijk. De eerste Samsung’s en Huawei’s waren, vele jaren geleden, ook niet heel bijzonder, al zag de mobiele telefoonmarkt er toen natuurlijk wel ietsje anders uit dan nu. De tijd zal het leren.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies