
Apple en Spotify verwikkeld in ruzie
Spotify beschuldigt Apple van oneerlijke concurrentie
Eerder deze week diende Spotify een klacht in tegen Apple bij de Europese Commissie. De streamingsdienst beschuldigt Apple van oneerlijke concurrentie. Spotfiy is het niet eens met het verdienmodel van Apple, wat hen veel extra inkomsten oplevert. De ruzie lijkt voorlopig nog niet opgelost, want beschuldigingen en reacties gaan over en weer.
Afdragen deel inkomsten aan Apple
Diensten met abonnementen die worden aangeboden in de App Store, zijn verplicht om het eerste jaar 30 procent van de inkomsten af te dragen aan Apple. Een flinke inkomstenbron dus, waar het bedrijf zelf weinig voor hoeft te doen. En dat is een doorn in het oog van Spotify, die zegt dat zij in de toekomst misschien genoodzaakt zijn hierdoor de abonnementsprijs te verhogen. Apple Music is natuurlijk een concurrent van Spotify en de 'taks' van Apple kan er zomaar voor zorgen dat het abonnement van Spotify in de toekomst duurder wordt dan dat van Apple Music. Daniel Ek, topman van het Zweedse muziekplatform, schreef een uitgebreid betoog op de website, waarin hij uitlegt waarom het bedrijf ervoor kiest om actie te ondernemen.
Mijn doel voor Spotify is en is altijd geweest om de audio-ervaring door de ogen van consumenten te bekijken en de beste creativiteit en innovatie te bieden die we in huis hebben. Om dat te realiseren, ben ik ervan overtuigd dat bedrijven zoals de onze moeten opereren in een ecosysteem waarin eerlijke concurrentie niet alleen wordt aangemoedigd, maar ook gegarandeerd. Daarom heeft Spotify na zorgvuldige overweging een klacht ingediend bij Apple tegen de Europese Commissie (EC), het orgaan dat verantwoordelijk is voor eerlijke en niet-discriminerende mededinging. In de afgelopen jaren heeft Apple regels voor de App Store geïntroduceerd die opzettelijk de keuze beperken en innovatie onderdrukken ten koste van de gebruikerservaring - in wezen treden ze op als speler én scheidsrechter om opzettelijk andere app-ontwikkelaars te benadelen. Nadat we geen succes hadden om de problemen rechtstreeks met Apple op te lossen, vragen we nu de EG actie te ondernemen om eerlijke concurrentie te garanderen.
Reactie Apple op de klacht van Spotify
Natuurlijk voelde Apple zich geroepen om te reageren op de klacht van Spotify en daarom werd een officieel persbericht opgesteld. Apple stelt in het bericht dat zij zich absoluut niet kunnen vinden in de klachten van de streamingsdienst. Ze doen nog een extra duit in het zakje, door Spotify aan te vallen op hun eigen verdienmodel: "wel de lusten, maar niet de lasten", stelt Apple.
Spotify betaalt dezelfde kosten als andere aanbieders in de App Store. De vergoeding is gerechtvaardigd omdat Apple daar ook het een en ander tegenover stelt: het distribueren, controleren en regelen van de betaling. Daarnaast heeft Apple bijna 200 updates van de Spotify-app goedgekeurd, wat heeft geleid tot 300 miljoen downloads.
Apple benadrukt in het persbericht ook nog even dat Spotify eerder muziekschrijvers aanklaagde omdat het royalty's af moest dragen. Daarover zegt Apple: "Dat is niet alleen verkeerd, het is een schadelijke stap terug voor de muziekindustrie."
Spotify reageert: Apple overtreedt duidelijk de wet
Met de reactie van Apple is de kous voor Spotify natuurlijk nog niet af. Het bedrijf reageert op het persbericht door te stellen dat het duidelijk is dat Apple de wet overtreedt: "We hebben onze klacht ingediend omdat de acties van Apple de concurrentie en consumenten schaadt en een duidelijke overtreding is van de wet. Dit is helder geworden door de overtuiging van Apple dat de gebruikers van Spotify op iOS Apple-klanten zijn en geen Spotify-klanten, wat de kern is van het probleem met Apple. We respecteren het proces dat de Europese Commissie nu moet uitvoeren om haar evaluatie uit te voeren."
Woensdag bevestigde de Europese Commissie dat zij de klacht van Spotify had ontvangen en bezig was om de volgende stappen te bepalen. To be continued....

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl