23.11.2006
Mobile

Mobiel bellen in 1997. . .

By: Ron Smeets

BlogMobile
1164275201libertel.jpg
1164275201libertel.jpg

Op zoek naar UMTS dekkings kaarten van de Nederlandse providers kwam ik onderstaand bericht tegen over de Mobiele telecom markt in 1997.

Altijd leuk om weer eens te lezen hoe de mobiele wereld er een jaar of 10 geleden uitzag. PTT Telecom is inmiddels vervangen door KPN Mobile en Libertel is al lang opgegaan in het Vodafone imperium. De enige merknaam die de afgelopen 9 jaar dus overleeft heeft is ‘Hi’.

“Libertel legt het af tegen GSM van PTT”

Vandaag heeft PTT Telecom de 1 miljoenste klant aangesloten op het mobiele netwerk. Vooral de laatste maanden is het aantal mobiele bellers fors gestegen en verslaat PTT Libertel, ondanks de gemiddeld hogere prijzen en volgens testen lagere kwaliteit van het netwerk.

We vroegen van PTT Telecom en van Libertel de verkopen in het afgelopen halfjaar. PTT had eind juni 686.000 GSM-abonnees en 314.000 NMT-abonnees, Libertel 354.000 abonnees.

Opvallend is dat PTT Telecom behoorlijk sneller groeit met GSM, maar mede door NMT-klanten die overstappen. Libertel leek in februari PTT te passeren, maar in de maanden daarna en vooral in juni was het verschil weer groot in het voordeel van PTT. Netto verliest NMT nu, wat wellicht een reden te meer zal zijn om NMT-frequenties voor GSM beschikbaar te stellen.

PTT meldde: De groei van mobiele telefonie bij PTT Telecom ontwikkelt zich de afgelopen jaren in een voortdurend toenemend tempo. In 1990 bedroeg het aantal mobiele bellers nog 80.000. In 1994, het jaar waarin PTT Telecom het GSM-netwerk introduceerde, waren dat er 320.000.

In de jaren 1995 en 1996 liep dat aantal op tot 515.000 resp. 800.000. Nederland kent op dit moment een penetratie van mobiele telefonie van 8 procent. In vele andere Europese landen is die penetratie al een stuk hoger. In Engeland en Italie bijvoorbeeld heeft zo’n 15 procent van de totale bevolking een mobiele telefoon. In Noorwegen en Zweden ligt dat percentage zelfs op 30 procent.

PTT Telecom verwacht in het jaar 2000 in Nederland een penetratie van 25 procent (4 miljoen aansluitingen). Daarvan denkt Telecom er als marktleider minstens 60 procent (ca. 2,5 miljoen) voor zijn rekening te zullen nemen. De markt zal met twee merken worden bediend: PTT Telecom voor de zakelijke markt en “Hi” voor de particuliere consumentenmarkt.

We vroegen PTT naar de verwachtingen voor GSM en voor NMT gesplitst, maar die vraag wilde PTT niet beantwoorden.

Bron: Web.Planet.nl

Share this post