25.11.2005
Mobile

Mobile marketing: waar gaat het heen?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile
1132935398top-logo.jpg
1132935398top-logo.jpg

Wat gebeurt er in Nederland op het gebied van mobile marketing? Niet zo gek veel, als je tenminste afgaat op de artikelen die verschijnen op de diverse Nederlandse mobile marketingblogs. Wel veel postings over nieuwe toestellen, technische ontwikkelingen en onderzoeksresultaten, maar voorbeelden van campagnes met een belangrijke mobiele component kom je maar weinig tegen.

Interessant is de vraag hoe dat komt. Ligt het aan de adverteerders, die bang zijn voor een negatieve reactie van de consument? Onderzoek van BBDO/Proximity impliceert dat die angst wellicht ongegrond is: de Belgische consument staat niet afwijzend tegenover mobiele reclame. Is het dan een gebrek aan success stories? Of zijn er gewoon teveel technische barrières te overwinnen?

Op zich interessant om eens te kijken hoe hier in de markt over gedacht wordt. Om daarachter te komen, zijn we bezig met een kleine enquête gericht op mobile marketingspecialisten, reclame- en actiemarketingbureaus. Ook vragen we welke vormen van mobile marketing in 2006 ‘hot’ worden en wat de grootste kansen voor adverteerders zijn. Meedoen aan de enquete? Dat kan hier. Uiteraard worden de resultaten ook weer hier gepubliceerd.

Overigens wordt volgende week dinsdag in Parijs het European Mobile Marketing Event gehouden. Hier onder andere aandacht voor interactieve mobiele marketing toepassingen die gebruik maken van Quick Response (QR) barcodes. In Japan kom je deze barcodes tegen in alle tijdschriften, kranten en outdoor advertenties. Maar liefst 90% van de bevolking weet hoe het werkt: je scant de code en komt terecht op de juiste mobiele internetsite waar je extra info krijgt of iets kunt kopen downloaden.

Ook een presentatie over Mobile Felica, een ‘Contactless Smart Card’ systeem van NTT Docomo / Sony waarmee je kunt afrekenen door je telefoon langs een scanner te halen. Volgende week op deze plek een verslag van de conferentie.

update: het verslag

Share this post