Mobile27.11.2013

Retail en internet: wat staat ons nog te wachten?


Direct na het bericht vorige maand dat we uit de recessie gekomen waren, kwam het CBS met haar cijfers over het derde kwartaal. Het gaat nog steeds slecht in detailhandel, met een omzet die 2% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Doet internet eindelijk de detailhandel de das om? Wat staat ons nog te wachten?

Het CBS geeft duidelijk aan in haar kwartaalrapportage dat de omzet van postorderbedrijven en internetwinkels (“Detailhandel niet in winkel”) met bijna 8% is gestegen. Dit sluit aan bij de groei in voorgaande kwartalen. Maar de daadwerkelijke omzet ligt nog veel hoger: de online omzet van reguliere winkelbedrijven wordt bij de (offline) winkelomzet geteld. De omzetdaling bij winkels is dus eigenlijk nog groter.

“Binnensteden zijn opgegeven als winkelgebied”

Volgens hoogleraar Cor Molenaar, schrijver van de boeken Red de Winkel en Het einde van Winkels, staat de detailhandel zware tijden te wachten. “Oude structuren werken niet meer en de illusie dat de crisis (of vergrijzing) de oorzaak is van de problemen is erg naiëf.” stelt Molenaar in zijn retail analyse van oktober. Hij noemt het een wereldwijde trend, en geeft voorbeelden zoals de Engelse regering die de binnensteden heeft opgegeven, en de verwachting dat 20% van de “Malls” in Amerika dicht zullen gaan. “Disruption” van het winkellandschap dus.

In de tussentijd verwacht Thuiswinkel.org 40% meer omzet door online Sinterklaasaankopen. Willen we dan niet meer fysiek winkelen? Heeft de winkel nog wel bestaansrecht?

Winkels blijven

De behoefte aan fysieke winkels blijft, stelde Hans van Tellingen van onderzoeksbureau Strabo recent in een presentatie voor MKB Amsterdam. Als voorbeeld liet hij het kwadrant Oriëntatie online en aankopen winkel van Thuiswinkel.org zien, met een duidelijke tegentrend: voor duurdere artikelen zoals witgoed en foto/film apparatuur oriënteert men online, maar koopt men juist in de winkel. “De winkelleegstand wordt zwaar overdreven. In 2013 was de leegstand iets meer dan 6%, en in 2007 was dit 4,7%. Op goede locaties (A1) zit de leegstand op de 2%; er is te weinig aanbod aan winkelruimte en juist ruimte voor meer m2.”

De Y-generatie, de Millenials, gaan juist voor fysieke winkels, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau NDP Group. “Online kopen leidt tot meer offline aankopen” en “zolang er vrouwen zijn wordt er (fysiek) gewinkeld”, stelt van Tellingen. Bovendien gaat het niet zo goed online geeft hij aan: met als grote voorbeeld Zalando dat door de soepele retourvoorwaarden alleen nog maar verlies draait. Ook Wehkamp heeft te maken met 40% retouren bij hun modeartikelen.

Volgens Hans Elshout, directeur van S&H Multichannel Fulfilment, dat sinds 1996 al actief is in internetfulfulment, maakt zelfs 90% van de pure online players geen winst. “Webshops moeten minder naar elkaar en meer naar hun klanten kijken. Een model met lage prijzen, gratis 24-uursleveringen en hoge retourpercentages is op termijn niet levensvatbaar.” stelt Elshout in Etailtrends 5, 2013.

Online en offline

Het roer moet dus aan beide kanten om. De verkoop van Bol.com aan Ahold komt ook niet uit de lucht vallen: de distributie moet goedkoper. “Je ziet een blijvende trend in pick-up points en verdere integratie tussen online en offline. Multichannel en cross-channel is de toekomst.” vertelt van Tellingen. “Dynamiek is de regel in de detailhandel, en niet de uitzondering. Elke retailer zal continu zijn strategie moeten beoordelen en daar waar nodig aanpassen. Daarmee groeit de noodzaak van informatie over de klant.”

Wat staat ons nog te wachten? In deze dynamische wereld is het lastig om een duidelijk toekomstbeeld te geven. Er wordt in ieder geval volop geëxperimenteerd, blijkt uit de volgende vier voorbeelden van online en offline integratie:

iBeacon

iBeacon verstuurt pushberichten via BlueTooth aan toestellen in de buurt. De toepassing voor retail is het versturen van aanbiedingen aan winkelend publiek, om een actie te triggeren gebaseerd op context en nabijheid.

Tesco Wine Co-Buys

Tesco, de Engelse supermarktketen, spreekt het netwerk van haar klanten aan met Co-Buys. Wijn wordt goedkoper naarmate meer mensen de wijn willen hebben. Degene die de meeste mensen inbrengt, krijgt de wijn gratis.

Emart Sale navigation

Met deze app navigeren klanten in Korea door de supermarkt naar aanbiedingen. Navigeren gebeurt met LED verlichting in het plafond en aangepaste winkelwagentjes.

Virtuele boodschappen

Yihaodian, een Chinese pure player, maakte de offline stap met virtuele supermarkten. Via een app met augmented reality opende ze 1000 winkels.

M-commerce staat neutraal bij deze innovaties. De mobiele technologie maakt vooral betere klantgerichtheid mogelijk, en daarmee een betere binding met het merk. De technologie legt ook de lat steeds hoger: een slechte ervaring in de winkel staat direct online. De rol van de consument wordt groter, met als gevolg meer gemak en een betere match met zijn of haar behoeftes. Voor de retail betekent het vooral harder knokken voor die merkenvoorkeur. Wie kan het beste zijn klanteninformatie (big data) vertalen naar een waardevolle klantbeleving? Dat zal het onderscheid maken in de retail.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Verder lezen over M-commerce

In 2014 verwachten we €730 miljoen via mobiel te besteden

Nederlanders besteden 12 cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Zo blijkt uit een onderzoek gehouden in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Het onderzoek, dat is uitg...

Mobile15.04.2014

In 2014 verwachten we €730 miljoen via mobiel te besteden

2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

De totale m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt €550 miljoen. Een stijging van +67% ten opzichte van de tweede helft van 2012. De omzet via smartphone en tablet bedraagt inmiddels 11% van de totale e-co...

Online28.10.2013

2,3 miljoen Nederlanders doen online aankoop via smartphone en/of tablet

Registreren voor Mobile Pioneers nu mogelijk

Op woensdag 6 november organiseert Shareforce voor de 4e keer het Mobile Pioneers event. De kennis sessie wordt dit keer gehouden in de Vertrekhal te Rotterdam. Mobile Pioneers is een evenement voor beslissers en marke...

Mobile02.10.2013

Registreren voor Mobile Pioneers nu mogelijk

Nederlandse m-commerce markt is in 2017 gestegen tot 1,1 miljard euro

Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15% verhogen door producten of diensten ook via mobiel aan te bieden. Zo blijkt uit onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd naar de economische impact...

Mobile15.06.2013

Nederlandse m-commerce markt is in 2017 gestegen tot 1,1 miljard euro

Aantal mobiele kopers groeit met 73% naar 1,7 miljoen

Steeds meer Nederlanders ontdekken het gemak van online kopen met een smartphone of tablet. In Q2 van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het...

Mobile15.05.2013

Aantal mobiele kopers groeit met 73% naar 1,7 miljoen

Nederland koploper op gebied van m-commerce

Mobile shopping, ofwel m-commerce, verovert Nederland, zo is te concluderen uit de Zanox Mobile Performance Barometer. Daaruit blijkt dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in Nederland het laa...

Mobile12.02.2013

Nederland koploper op gebied van m-commerce

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

Online mobiel shoppen en API in 1 zin? Dan is er een grote kans dat de naam van Maurice Jongerius direct volgt. Hij is verantwoordelijk van het mobiele kanaal en de API ontwikkelingen binnen bol.com en daarmee een inspir...

Mobile10.12.2012

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

comScore: “2012 wordt het jaar van de mobiele retail“

Uit een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau comScore in samenwerking met Telefonica Germany blijkt dat het aantal mobiele shoppers in één jaar tijd met 85% steeg in de EU 5-landen (Verenigd Koninkrijk, Duitsla...

Mobile11.02.2012

comScore: “2012 wordt het jaar van de mobiele retail“

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop