Het afgelopen jaar werden er wereldwijd 60,1 miljard applicaties gedownload. Dat betekent een stijging van 104% ten opzichte van een jaar eerder. Zo blijkt uit een studie van Berg Insight. De volgende periode wordt een verdere groei van 80% in het vooruitzicht gesteld. En over 4 jaar zouden volgens de consulent jaarlijks 108 miljard applicaties gedownload worden. De apps leverden het voorbije jaar een omzet van 6,4 miljard euro op. Dat bedrag zal over vier jaar zijn opgelopen tot 14,1 miljard euro.
Directe inkomsten uit onder meer betaalde programma’s, aankopen in de apps en abonnementen vertegenwoordigden het voorbije jaar met 5,1 miljard euro inkomsten ongeveer 80% van de totale omzet van de sector. Dat aandeel zal volgens de onderzoekers de komende jaren echter inkrimpen naargelang ook de reclamesector zich meer op de app-wereld zal richten. Verwacht wordt dat de app-reclame over 4 jaar met een omzet van 3,5 miljard euro ongeveer 25% van de totale omzet zal vertegenwoordigen.
Berg Insight merkt nog op dat marktleiders AppStore en Google Play over vier jaar samen 62% van alle applicatie-downloads zullen tellen. “Op het gebied van omzet was de AppStore van Apple het voorbije jaar absoluut marktleider, maar virtuele winkels van derde partijen hebben ertoe bijgedragen dat Android van Google het grootste aantal downloads liet optekenen,” aldus Berg Insight. “Virtuele winkels van derde partijen zijn vooral populair in China en andere markten waar Google Play niet automatisch wordt naar voor geschoven.”