Mobile08.01.2013

Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]


mobiele-inspirator-raimo-van-der-klein-i.jpg
mobiele-inspirator-raimo-van-der-klein-i.jpg

Raimo is een passievolle man met hart voor mobiel. Vanuit zijn werk voor KPN en Nokia groeide hij door via mede-initiator van Mobile Monday Amsterdam naar zelfstandig ondernemerschap. De meesten kennen hem als CEO van zijn laatste bedrijf Layar. Samen met Maarten Lens-Fitzgerald en Claire Boonstra heeft hij de wereld van AR sterk kunnen beïnvloeden. Hij ziet teleurstelling in 2013 maar ook kansen voor startups.  

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Ik ben Raimo. Momenteel druk bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf. Dus even “bedrijfsloos”. Om de kachel te laten branden thuis help ik ook bedrijven met vraagstukken op gebied van mobiel en innovatie. Dit doe ik via een workshop of een interim klus. Ik ben in 1999 begonnen in mobiel. Eerst bij Nokia Networks als Product Marketing Manager, later bij Nokia Mobile Phones als Key Account Manager. Verder bij KPN gewerkt als Principal Innovatie Manager.  Vanaf 2007 ben ik ondernemer. 

Apps die elke dag meerdere keren per dag gebruik: Gmail, Facebook, Twitter & Browser(Chrome of Safari). Verder begin ik verslaafd te worden aan Ebay (dure hobby). 

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Ik heb Mobile Monday opgericht in 2007. Ik heb gewerkt aan Vodafone Mobile Clicks. Ik heb de NOS Olympics app in 2008 ontwikkeld. Afgelopen jaren ben ik CEO geweest van Layar.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Er zijn een paar trends die ik graag volg. Allereerst de worsteling van bestaande web giganten die worstelen met de lage advertentie inkomsten op mobiel. Facebook en Google dus. Ik vind het erg vermakelijk om te zien hoe ze proberen vast te houden aan het advertentiemodel. Verder kan ik genieten van de strijd van de locatie diensten om te bewijzen dat ze relevant zijn. Langzaam zie ik Foursquare wegzakken. Ik verbaas me verder dat Twitter nog steeds groeit. Persoonlijk heb ik geen idee meer wat Twitter is en waar ik het nu voor moet gebruiken. Soms zit ik glazig naar mijn timeline te kijken. Ik gebruik het nu hoofdzakelijk om hashtags te volgen.  

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Ik verwacht dat  2013 een beetje een teleurstellend jaar gaat worden op mobiel als je innovatie verwacht. Ik denk dat de diensten die succesvol zullen zijn vooral “utilities” zijn rondom data storage/syncing(Dropbox, Evernote, Spotify) en commerce(Pinterest, Etsy, Amazon, Marktplaats en Ebay). Veel bestaande “startups” die ons erg indrukwekkende cijfers gaan presenteren over groei. Voor kleine startups gaat het over het algemeen moeilijk worden als je niet in gaming of content zit. Verder verwacht ik dat Facebook het lastig gaat krijgen op mobiel door nieuwe vormen van social sharing die niet in een timeline te vangen zijn. Daar is dus ruimte voor kleine startups. Een voorbeeld is Snapchat.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Loyalty en commerce. Mobiel is ideaal om impuls aankopen te stimuleren en om brand loyalty te creeeren. Ik zou mobiel niet gebruiken “voorin de keten”. 

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Ebay en Etsy. Ik ben grote fan geworden van hun apps en het feit dat ik een transactie kan sluiten via mijn mobiel blijft iets magisch. 

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Verder lezen over Layar

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Layar heeft vandaag bekend gemaakt dat ook de Playboy zijn meest recente uitgave verrijkt heeft met digitale content. Met de verkiezing van Playmate van het Jaar voor de deur een mooie gelegenheid om deze 'nieuwe techn...

Online05.02.2013

In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Vandaag is in Amsterdam, Layar's “Activeer Print” seminar, waar media en mensen van de uitgeverswereld aanwezig zijn om meer te leren over Layar en interactive print. CEO, Quintin Schevernels, deelde wat interessa...

Mobile11.07.2012

Layar app richting 1 miljoen downloads per maand

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Bol.com heeft deze week bekend gemaakt een volgende stap in online winkelen te maken met de introductie van een eigen layer in de bestaande Layar-app. Hierdoor zijn nu al 25.000 boeken, dvd’s en Blu-ray’s te bestel...

Online15.06.2012

Bol.com gaat samenwerking aan met Layar

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Webgebaseerde applicatie blaast de uitgeverswereld nieuw leven in met digitale interactie in traditionele print.Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereikWebgebaseerde applicatie blaas...

Mobile06.06.2012

Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Het jaarlijkse extra vtwonen tijdschrift Magalogue maakt dit jaar voor het eerst de koppeling met mobiel. Door een Layar verrijking kunnen lezers met een iPhone of Android toestel vtwonen producten op hun mobiel bekijken...

Mobile17.04.2012

Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

Tijdens het druk bezochte 14e Senefelder Misset Seminar op 29 maart maakte Erik Ernens, commercieel directeur van Senefelder Misset, bekend te gaan samenwerken met Layar op het gebied van Augmented Reality. Senefelder Mi...

Online02.04.2012

Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie

PostNL maakt papier interactief met Layar

"Er is post!" is een van de grootste uitgaves die wordt verspreid in Nederland. Dit voorjaarsnummer, met een oplage van 6 miljoen, staat in het teken van "contact". In dit nummer zijn er voor de lezer digitale extras toe...

Online27.03.2012

PostNL maakt papier interactief met Layar

Layar Vision breekijzer voor M-Commerce?

Deze week is de week van de waarheid voor Amerikaanse retailers waar de omzetten op Black Friday het jaar kunnen maken of breken. De New York Times publiceerde in dat verband afgelopen week een aantal cijfers van IBM ove...

Mobile23.11.2011

Layar Vision breekijzer voor M-Commerce?