De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Smartphone-gebruikers staan open voor marketingboodschappen op 2 voorwaarden: bekendheid of waarde-perceptie. De acceptatie om gecontacteerd te worden op de smartphone voor promoties (=waarde) ligt op 24%. Een contact dat gelegd wordt via smartphone door een winkel waar men geregeld koopt (= bekendheid) kan op 23% openheid rekenen; 20% staan open voor locatie-gebaseerde marketing.
Elias Veris, Mobile expert bij InSites Consulting: “Smartphone-gebruikers willen niet lastiggevallen worden met irrelevante boodschappen. Een marketingboodschap kan relevant zijn als er een directe waarde aan vasthangt, zoals een promotie, of als het gaat om marketing van een winkel waarin men zich bevindt of waar men regelmatig koopt.“
Het in contact blijven met vrienden en familie is de traditionele drijfveer van het gebruik van een mobiele telefoon (65%). Deze blijft dan ook de belangrijkste voor smartphone-gebruikers, wat zich ook weerspiegelt in het hoge gebruik van sociale media applicaties.
Daarbij komen 2 andere meer typische gebruiksredenen. Ten eerste geeft 44% van de smartphone-gebruikers als een drijfveer ‘je leven gemakkelijker maken’ door de toegang tot informatie (online bijvoorbeeld, maar ook door je agenda steeds bij te hebben). En ten tweede wordt entertainment op bijvoorbeeld wachtmomenten door eveneens 44% genoemd als drijfveer.
“Veel hedendaagse merkapplicaties of mobiele marketingexecuties bieden te weinig waarde; ze zijn niet gebaseerd op deze 3 kerndimensies waarvoor iemand een smartphone gebruikt,” aldus Veris.
Nederlanders houden meer van informatie
De meest gedownloade categorieën van apps over de 4 landen (VS, UK, Nederland en België) heen zijn sociale media apps en apps voor informatie. 74% van de Nederlandse smartphone-gebruikers gebruikt sociale media apps minstens wekelijks; 47% zelfs dagelijks tot meerdere keren per dag. Apps voor informatie-consumptie worden door 78% van de gebruikers wekelijks gebruikt, en door 35% van de Nederlanders elke dag. Daarmee is Nederland uniek ten opzichte van de andere landen, waar dat cijfer eerder rond de 20% schommelt.
42% van de Nederlandse smartphone-gebruikers geeft aan dat een applicatie van een merk hen vooral moet helpen iets beter te doen. Verder moet de applicatie dicht aanleunen bij het merk en moet er een informatieve waarde aan vasthangen.
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Smartphone
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Mobile27.11.2024
Samsung Galaxy S25 Ultra? Nieuwe video lekt uit op Reddit
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024