Mobile28.11.2011

Consument is klaar voor iDEAL op mobiel


consument-is-klaar-voor-ideal-op-mobiel.jpg
consument-is-klaar-voor-ideal-op-mobiel.jpg

Consumenten zijn klaar om te bestellen en te betalen met hun mobiel. Uit een onderzoek van de Rabobank naar het gebruik van een iDEAL applicatie op de mobiele telefoon blijkt dat klanten graag gebruikmaken van de toepassing. 94% van de respondenten geeft aan dat de dienst iDEAL Mobiel een welkome toevoeging is aan Rabobank mobiel bankieren. Maar liefst 90% verwacht waarschijnlijk ook meer mobiel te gaan shoppen. De afgelopen maanden heeft de Rabobank samen met bol.com, Thuisbezorgd.nl en MyOrder een applicatie voor iDEAL op de mobiel getest. De test geeft de Rabobank nog meer kennis over de gebruikservaringen van de mobiele betaaldienst om de applicatie zo goed mogelijk te implementeren.

Voor de test zijn 1.000 klanten benaderd om mee te doen. Deelnemers zijn gevraagd om, tot 15 december, minimaal 2 bestellingen te doen bij bol.com, MyOrder of Thuisbezorgd.nl en deze af te rekenen met de speciaal door de Rabobank ontwikkelde applicatie iDEAL Mobiel. Uit de test bleek dat de applicatie goed werd gewaardeerd; 84% geeft het cijfer 8 of hoger. Alle respondenten verwachten de mobiele versie van iDEAL in de toekomst waarschijnlijk vaker te gebruiken.

Het feit dat iDEAL Mobiel werkt via de Rabo Bankieren App geeft vertrouwen. 68% van de gebruikers vindt het betalen via Rabobank iDEAL Mobiel veilig en 13% zelfs zeer veilig. De pushberichten die tijdens het online betalen via iDEAL Mobiel verschijnen en de vergelijkbare lay-out met de Rabo Bankieren App dragen bij aan een gevoel van veiligheid.

De Rabobank gelooft in de toekomst van de mobiele telefoon als portemonnee. De mobiele applicatie van iDEAL is een volgende stap om de steeds mobieler wordende consument tegemoet te komen. Betalen waar en wanneer je maar wilt, is volgens ons de toekomst“, zegt Gertjan Rösken, Business Development Manager van de Rabobank.

De Rabobank deelt de resultaten van het testonderzoek met de grote banken en Currence. De bedoeling is om samen aan de slag te gaan en iDEAL Mobiel zo breed mogelijk beschikbaar te maken. Gertjan Rösken: “De test heeft ons goede inzichten gegeven in de implementatie van de techniek, maar met name in de behoefte van onze consument. Rabobank klanten geven bijvoorbeeld de voorkeur aan iDEAL Mobiel als update van de Rabo Bankieren App boven een aparte installatie van de applicatie. Met deze waardevolle informatie gaan we nu aan de slag om de functionaliteit iDEAL Mobiel met enkele laatste aanpassingen te optimaliseren en gereed te maken voor introductie op de markt.

Verder lezen over Rabobank

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

Ondernemers hoeven niet meer te investeren in kleine betalingskastjes: het is nu mogelijk om je iPhone te gebruiken als betaalterminal. Het kan niet bij elke bank, maar Rabobank kan het wel. Het maakt hiervoor gebruik va...

Mobile21.02.2024

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Het is de laatste tijd wat stil rond de metaverse, maar er lijken wel degelijk ontwikkelingen te zijn. Zo zijn onder andere banken enorm geïnteresseerd in het metaverse. Niet eens vanwege de cryptovaluta, maar om contac...

Metaverse28.09.2022

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

Je wil niet met te veel geld op zak in het vliegtuig of in de auto stappen, maar als je naar een ander land reist heb je vaak wel baat bij een stapeltje cash in je zak. Toch handig als je naar een marktje gaat, als je pi...

Online17.05.2022

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een...

Cybercrime13.04.2022

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt
​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

Recentelijk heb ik aan alle Nederlandse en Belgische banken gemeld dat de doorgeschoten bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps gemakkelijk tot misbruik kan leiden. Met het scannen van een QR-...

Mobile20.01.2022

​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes