Mobile11.10.2011

Al twee dagen BlackBerry ellende maar RIM geeft niet thuis


al-twee-dagen-blackberry-ellende-maar-ri.jpg
al-twee-dagen-blackberry-ellende-maar-ri.jpg

Voor wie het nog niet gemerkt mocht hebben 😉 Nederland, en een heel groot deel van Europa, Azië en Afrika, kampt al bijna twee dagen met een BlackBerry storing. Op Mobile Cowboys ben ik er al bijna 36 uur onafgebroken mee bezig. Gebruikers kunnen, behoudens een periode van een paar uur eerder deze dag, niet of nauwelijks verbinding krijgen met het Internet, Email en, voor velen tegenwoordig minstens net zo belangrijk, BlackBerry’s PING en andere Social Media en communicatie diensten waarvoor een mobiele internetverbinding nodig is.

Natuurlijk een dergelijke storing, hoe vervelend ook, is vaak een kwestie van overmacht, een menselijke fout of hard- en software ‘failure’. Maar RIM voegt daar de afgelopen twee dagen nog een extra dimensie aan toe. ‘Communicatie Failure’

En dan doel ik niet op het falen van de mobiele communicatie van de BlackBerry diensten. Het hele relaas, waar overigens op het moment van publiceren nog altijd niet ‘The End’ onder gezet kan worden, kun je hier nalezen. Nee, ik heb het over het falen van de communicatie vanuit RIM over de problemen en storingen.

In de afgelopen anderhalve dag heeft het WebCare team van RIM op hun officiële twitter account, dat eigenlijk niet meer BlackBerryHelp mag heten volgens mij, welgeteld 5 (ja VIJF) updates geplaatst (zie ook de screenshots hier). En de laatste twee waren ook nog een kopie van elkaar ;-)) OK, dan zou je denken dat RIM wel communiceert via de PR woordvoerders in de verschillende landen. Helaas, die worden ook door RIM ook maar mondjesmaat (lees: niet of nauwelijks) van informatie voorzien. En dat terwijl ze al bijna twee dagen gek gebeld worden door bloggers als ikzelf en andere media met vragen over de problemen, oorzaak en verwachte oplossing. Verder dan een paar korte, weinig zeggende statements komen ze niet bij RIM.

Nee, dan de WebCare van T-Mobile. Die hebben de afgelopen dagen vele duizenden vragen van verontruste en klagende BlackBerry gebruikers moeten beantwoorden, zonder dat ze daarvoor ‘munitie’ kregen van RIM en BlackBerry zelf. Hulde voor de T-Mobile Webcare als je ziet hoe zij telkens weer hetzelfde frustrerende antwoord moesten geven: “Helaas heb ik nog niet meer informatie. Op dit moment is niet meer bekend dat BlackBerry nog steeds werkt aan een oplossing”

En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden opnoemen van bedrijven die vele honderden BlackBerry klanten te woord hebben moeten staan zonder dat ze ook maar enige vorm van informatie en hulp vanuit de bron van alle problemen, RIM zelf. Ook ik heb mij de afgelopen 36 uur regelmatig moeten verbijten om niet uit mijn dak te gaan. Voor de goede orde, het PR bureau en diens woordvoerders van RIM hier in Nederland kunnen er natuurlijk ook weinig aan doen dat ze niet geinformeerd worden vanuit Canada (of Frankrijk / Engeland waar de Europese tak van RIM gevestigd is).

Nu kan ik hier nog langer over uitweiden en nog meer gaan roepen maar ik wil eigenlijk maar één vraag stellen. Hoe kan het dat een bedrijf dat zijn geld verdiend met Communicatie daar zelf zo slecht in is?

Kijk, één keer kan het mis gaan. Toen RIM, eigenlijk nauwelijks last heeft van dergelijke grote problemen, gisteren zelf natuurlijk ook verrast werd door deze grote storing (ik mag althans niet hopen dat ze het zagen aankomen 😉 kon ik mij wel voorstellen dat de communicatie niet direct en goed op gang kwam. OK, kan gebeuren. Dat is ongetwijfeld geevalueerd, toch? Dus toen de problemen vandaag terugkwamen had men bij RIM, met die ervaring van gisteren, de kans om niet weer dezelfde fouten te maken. Helaas, tot op dit moment is daar nog niets van te merken. Ik heb een aantal uren geleden, na mijn verbazende vraag hierboven, nog een poging gedaan om RIM tot actie (lees: communicatie) te bewegen. Dear #RIM. Why don’t you communicate regarding the outage of #BB services in EMEA? It can’t be ‘cause your BB’s are down too? Or can it? Het zal jullie niet verbazen dat ook hier geen enkele reactie op kwam.

Echt een mega fail van RIM. En dubbel pech voor hun klanten en de providers (partners van RIM) die volgens mij nu al ruim 36 uur het gevoel hebben er helemaal alleen voor te staan. Zonder informatie maar afwachten wanneer de BlackBerry diensten weer gaan werken, en voor hoe lang!

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over BlackBerry

​Tijdmachine: BlackBerry liet ons massaal pingen: tot de storing

BlackBerry: het maakte telefoons zoals we ze nu niet meer kennen. Deze week stappen we in een tijdmachine en reizen we af naar het jaar 1999, want toen begon het allemaal voor het telefoonimperium van RIM.

Mobile30.10.2023

​Tijdmachine: BlackBerry liet ons massaal pingen: tot de storing

​De trailer van de film BlackBerry is heerlijk nerdy

“Stel je voor: een telefoon en e-mail-apparaat in één.” Als je dat als knappe kop bedenkt, dan ben je briljant. Dat is wel gebleken, want het telefoonmerk BlackBerry heeft zichzelf in een heel korte tijd onsterfeli...

Mobile16.03.2023

​De trailer van de film BlackBerry is heerlijk nerdy

Tik 'm aan, 2-duimentypers
BlackBerry is dood, R.I.P. BlackBerry

UPDATE (21-02, 07u10): Het was de afgelopen maanden, en vooral ook de laatste zes weken, ‘spannend’ rondom BlackBerry. De nieuwe ‘eigenaar’ van de merknaam, OnwardMobility, had eigenlijk al in 2021 een of meerder...

Mobile21.02.2022

BlackBerry is dood, R.I.P. BlackBerry

[UPDATE]: Het welles-nietes spel is ten einde. BlackBerry smartphones zijn passé
​RIP BlackBerry: de smartphone sterft 4 januari

Pingen, wie doet het ooit nog? Ja, als je een geluid selecteert voor WhatsAppjes dat klinkt als ‘ping!’ misschien, maar het pingen zoals we dat bedoelen, namelijk chatten op een BlackBerry, is officieel iets voor in...

Mobile31.12.2021

​RIP BlackBerry: de smartphone sterft 4 januari

AWS en BlackBerry vernieuwen intelligent voertuig-dataplatform Blackberry IVY

Amazon Web Services (AWS) en BlackBerry gaan een meerjarige, wereldwijde overeenkomst aan om het Intelligent Vehicle Data Platform (IVY) van BlackBerry te ontwikkelen en op de markt te brengen. BlackBerry IVY is een aa...

DC Business01.12.2020

AWS en BlackBerry vernieuwen intelligent voertuig-dataplatform Blackberry IVY

BlackBerry gaat de OS leveren voor de Xpeng smart car

Het eens zo baanbrekende BlackBerry maakt nauwelijks nog smartphones, maar vond een toekomst in het leveren van software voor slimme apparaten, waaronder auto's. Het Canadese bedrijf heeft deze bedrijfstak nu naar China...

Tech in Asia27.08.2020

BlackBerry gaat de OS leveren voor de Xpeng smart car

Goed Nieuws op vrijdag: Wie is de mol kandidaten, The Crown en comebacks

Het weekend staat weer voor de deur en die beginnen we inmiddels traditiegetrouw met een artikel vol goed nieuws. Een beetje positiviteit kunnen we allemaal wel gebruiken toch? In dit wekelijkse overzicht dus geen wereld...

Nieuws21.08.2020

Goed Nieuws op vrijdag: Wie is de mol kandidaten, The Crown en comebacks

Het lijkt erop dat BlackBerry smartphones definitief gaan verdwijnen

Misschien moet je diep in je geheugen graven naar wat de BlackBerry ook alweer was. Toch zijn er nog altijd fervente fans te vinden van de ooit zo populaire smartphone. De van oorsprong Canadese fabrikant verloor de stri...

Mobile04.02.2020

Het lijkt erop dat BlackBerry smartphones definitief gaan verdwijnen

Verder lezen over Storing

Netflix down, en nu?

Streamingdienst Netflix heeft een storing. Precies op vrijdagavond merkten abonnees dat de browserversie van de dienst niet werkt en een foutmelding geeft. Ook de app lijkt niet overal te werken. Bij onze redactie werkt...

Entertainment15.07.2022

Netflix down, en nu?

Flinke storing bij de rode N
Viaplay gaat klanten mogelijk compenseren

Gisteren was het weer eens zover. ‘Onze’ Max won de Grand Prix van Canada in een spannende strijd met Ferrari’s Carlos Sainz. Helaas moesten veel Viaplay klanten wederom hun frustratie verbijten vanwege een haperen...

Entertainment20.06.2022

Viaplay gaat klanten mogelijk compenseren

De nieuwe F1 streaming dienst krijgt haar zaakjes maar niet op orde
Geen tickets voor Bruce Springsteen door storing bij Ticketmaster

in Nederland geeft van start gaan. Heb jij geprobeerd een kaartje te bemachtigen en is dat niet gelukt? Dan ben je niet de enige. Op enig moment stonden tienduizenden wachtenden in de online rij. Dat was live te zien op...

Entertainment01.06.2022

Geen tickets voor Bruce Springsteen door storing bij Ticketmaster

Morgen een nieuwe poging
Instagram kampt met storing: DM’s zwart en vertragingen

Is Instagram bij jou vandaag erg langzaam, worden je DM's zwart weergegeven en lukt het niet of moeizaam om Stories te uploaden? Het ligt waarschijnlijk niet aan jou. Instagram kampt met een flinke storing. Storing op I...

Social Media26.05.2022

Instagram kampt met storing: DM’s zwart en vertragingen

NLZiet geeft een week compensatie voor storing

Afgelopen week werd NLZiet het slachtoffer van een storing die bijna twee dagen duurde. Volgens de dienst lag het probleem bij de streaming provider. De streaming dienst heeft nu besloten dat alle klanten gecompenseerd g...

Entertainment03.04.2022

NLZiet geeft een week compensatie voor storing

Apple diensten haperen voor tweede dag op rij

Maandag leek het nog een incident, maar afgelopen nacht heeft Apple opnieuw problemen ervaren met een aantal (online) diensten. Nadat eerder deze week onder andere Apple TV, iCloud, iCloud Mail, Apple Maps, Apple Store,...

Nieuws23.03.2022

Apple diensten haperen voor tweede dag op rij

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen luiden de noodklok over 5G – UPDATE

UPDATE (19-01, 08u25): Providers gebruiken frequenties nog niet bij vliegvelden, eerste vluchten wel al geannuleerd. De angst van de luchtvaartmaatschappijen voor de activering van de 5G C-band in de VS is groot. In d...

Mobile19.01.2022

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen luiden de noodklok over 5G – UPDATE

Eerste annuleringen zijn een feit. Providers gebruiken 5G C-Band niet rondom luchthavens
Urenlang geen Amazon Prime en Music door storing AWS

Gisteren, tegen het eind van de middag, werd Amazon’s cloud platform, AWS, getroffen door een grote storing. Daardoor lagen Amazon diensten zoals Prime Video , Alexa en Music eruit en waren veel websites, waaronder ook...

Online08.12.2021

Urenlang geen Amazon Prime en Music door storing AWS

Ook veel andere diensten en services verstoord