Vodafone gaat sms-leed verhalen bij sms-aanbieders

Vorig artikel Volgend artikel
Vodafone gaat sms-leed verhalen bij sms-aanbieders

Vodafone gaat niet wachten op de nieuwe wet die in april 2011 in zal gaan. Met die wet worden de rekeningen van ongewenste sms-diensten niet meer neergelegd bij de consument maar bij de misleidende sms-aanbieders. Vodafone komt dus nu al in actie.

Verder roept de consumentenbond de andere telco's op om hetzelfde te doen. De nieuwe wet beschermt consumenten namelijk beter tegen ongewenste sms-diensten. "Ik ben trots dat mede door aandringen van de Consumentenbond deze wet er komt," aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond. "Wij roepen al sinds 2003 dat de branche te weinig doet om de consument te beschermen tegen sms-leed. Wetgeving is hard nodig. Vodafone zet nu een stap in de goede richting en wacht die wetgeving niet af."

In de nieuwe wet kunnen consumenten niet zo maar worden afgesloten van hun telefoondienst als ze een klacht hebben over ongewenste sms-kosten. Verder ligt de bewijslast dat de sms-dienst bewust is afgenomen in vrijwel alle gevallen bij de providers en niet bij de consument. Hierdoor mogen telecomaanbieders pas incasseren als onomstotelijk vast staat dat de klant toestemming heeft gegeven voor de sms-dienst. Ook kunnen consumenten sms-diensten makkelijker blokkeren.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies